Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | Szathmáry Olga Ottilia | 0 hozzászólás
MAGYARORSZÁG ALAPTÖRVÉNYE - A Magyarok Szövetsége javaslata
SzLenke, 2009, október 22 - 16:59
Az Alaptörvény szükségességének indoklása és jogalapjának rövid magyarázata:
1991 júniusában megszűnt Magyarország katonai megszállása, a rendszerváltó politikusok számára tehát megteremtődött a lehetősége a magyar alkotmányosság helyreállítására. Ezzel azonban nem éltek, hanem ragaszkodtak a Rákosi-Kádár diktatúra „demokratizált“ folytonosságához, ezáltal elveszett a nemzeti erkölcs társadalomszervező ereje. Az ideiglenesnek szánt Alaptörvény miatt egyre jobban mélyül az alkotmányos válság. Mivel az alkotmányos rend helyreállítására nincs alkalmas és hivatalos szerve a jelenleg de jure illegitim államnak, a válság felszámolására egyetlen megoldási lehetőség kínálkozik. Az 1920-ban már lejátszódott minta szerint vissza kell nyúlni a nemzet egyetemességéhez, mert a szokásjog a szükséghelyzetet nemcsak indítóoknak tekinti a kivételes szabályozásra, hanem önmaga törvényesítette jogalapnak is. Ilyenkor a nemzet közvetlenül törvényesít a szokásjog alapján.
A nemzetnek mint a népszuverenitás megtestesítőjének, és mint végső alkotmányos tényezőnek önmagához kell fordulnia, hogy helyreállítsa az alkotmányos rendet, ha a hatalom bitorlói ezt nem teszik meg. A Nemzetgyűlés az alkotmányosság helyreállításának kérdésében és az Alaptörvény megerősítésében a közvetlen demokrácia intézményéhez fordul, s működésének befejezése után népszavazást kezdeményez.
A magyar történeti alkotmány a nemzet államalkotó akaratát fejezi ki, magába foglalja a Vérszerződés, Szent István intelmei, az Aranybulla, évezredes történelmünk alaptörvényei és szokásai mindazon részét, amely a legnagyobb sorscsapások ellenére megtartotta nemzetünket, amelynek örök jogelveire épülve jelen Alaptörvény a hatalom, igazság és az erkölcs egymás mellé rendelése.
Legnemesebb történelmi és jogi hagyományainkra alapozva a magyar nemzet ünnepélyesen kinyilvánítja ragaszkodását a több, mint ezer éve fennálló államához, az emberi és közösségi jogokhoz.
A történelmi alkotmányosság jelenkori részeként ezen alaptörvény megalkotásával hazánkat olyan állammá kívánjuk formálni, amelyben a magyar nemzet politikai, szellemi, gazdasági függetlensége, nemzeti önrendelkezése teljességgel biztosított. Sem több, sem kevesebb jogot nem kívánunk, mint bármely más szabad nép, amely elkötelezte magát Európa békés jövője mellett.
Alaptörvényünk legfőbb célja, hogy mindenkori vezetőink soha ne szakadhassanak el a képviselt közösségtől, és soha ne fordulhassanak szembe a békét, szabadságot, igazságot, méltányosságot és az egyetemes emberi jogokat tisztelő nemzet akaratával.
A Szent Korona a magyar állam függetlenségét és folyamatosságát, a nemzet egységét, és örökös szabadságát megtestesítő jogi személy. Teste az ország testének, a földnek, a víznek, a levegőnek, az energiának jelképe és tulajdonosa. A Szent Korona e minőségében a teremtett világnak, az életnek, a természet törvényeinek a társadalmi törvényekkel szembeni elsődlegességét, fenntarthatóságát, és ezzel együtt az eljövendő magyar nemzedékek létfeltételeit biztosítja, ezért részei semmilyen körülmények között nem idegeníthetők el. Minden magyar állampolgár tagja a Szent Koronának. A Szent Korona minden hatalom és jog forrása, a legfőbb felség, ezért intézményétől az alkotmány semmilyen módon el nem választható.
(1) A magyar nemzet – ezen alaptörvény megvitatásával és elfogadásával
– helyre állítja a történelmi alkotmány jogfolytonosságát, a közjogi
hagyományokra épülő magyar államiságot.
(2) A magyar állam kötelessége, hogy jelen alaptörvény és történeti
alkotmányosság alapján legkésőbb 2012. január 1-ig újraszabályozza
Magyarország állam- és jogrendszerének teljességét.
(3) A magyar nemzet joga, hogy meghatározza államformáját, mindaddig az
állami főhatalom gyakorlása jelen alaptörvény által szabályozott
keretek között történik.
Magyarország független, demokratikus és alkotmányos jogállam.
(1) Az alkotmány – joghatályosan - nem szüntethető meg, nem függeszthető fel.
(2) Hatalmi fölény alkotmányt nem írhat, nem módosíthat. Törvénysértés jogot nem alapíthat.
(3) Az Alaptörvény kisebb jelentőségű módosítására az Országgyűlés a
nemzettel közösen jogosult oly módon, hogy az Országgyűlés által
megszavazott javaslatot, a módosítást érintő pontonként külön-külön, az
Államfő által kiírt népszavazás útján hagyja jóvá a nemzet.
(4) Az Alaptörvény jelentősebb módosítására, így ezen Alaptörvénynek
megalkotására kizárólag e célra megválasztott jogintézmény, az
Alkotmányozó Nemzetgyűlés jogosult. Az Alkotmányozó Nemzetgyűlés
összehívása, és működése jelen Alaptörvény melléklete szerint történik.
(5) Senki és semmilyen szervezet nem jogosult elfogadni olyan törvényt,
vagy úgy módosítani az alaptörvényt, hogy az létében vagy
függetlenségében veszélyeztesse a nemzetet.
(1) Az önrendelkezés a nemzetet illeti,
melyet közvetlenül népszavazás, népi kezdeményezés útján, valamint
választott képviselői révén gyakorolja.
(2). A képviselők választásának és visszahívásának részletes szabályait külön törvény szabályozza.
(3) Senki és semmilyen szervezet tevékenysége nem irányulhat a hatalom
erőszakos, vagy csalással történő megszerzésére, kizárólagos
birtoklására.
(1) Magyarország jogrendszere
biztosítja a törvényhozó, végrehajtó és bírói hatalom közötti
egyensúlyt, a köztájékoztatás működésének kereteit.
(2) Az Államfő őrködik az államhatalmi ágak egyensúlya fölött.
Magyarország fegyveres erői védik a magyar nemzet önállóságát, területi épségét.
Magyarország hivatalos nyelve a magyar.
Magyarország fővárosa: Budapest
Magyarország himnusza: Kölcsey Ferenc Himnusz című költeménye, Erkel Ferenc zenéjével.
(1) Magyarország zászlója három, egyenlő szélességű piros, fehér és
zöld színű vízszintes sávból áll, közepén a Szent Koronás Magyar címer,
a csüngőkkel.
(2) Magyarország címere pajzs alakban formált csúcsára állított harci
pajzs alakú egység, függőleges tengelyében osztva. Baloldalt hétszer
vágott mezőben négy ezüst, (a zászlókon fehér) és négy piros, egyenlő
magas vízszintes sáv. A tengely jobboldalán: lenn zöld hármas halom,
rajta háromágú virág koronán álló fehér, apostoli kettős kereszt, piros
mezőben. A címerpajzs tetején a Magyar Szentkorona, a csüngőkkel.
(3) Történelmi nemzeti jelkép az Árpád házi hétszer vágott lobogó,
amely négy fehér és négy piros, egyenlő magas vízszintes sávból áll,
továbbá a kiterjesztett szárnyú kerecsen sólyom, köznapi nevén
turulmadár.
(4) Állami megemlékezés kötelezettségével járó nemzeti ünnepeink:
a) március 15., az 1848-49-es joghelyreállító szabadságharc emlékére
b) augusztus 20., az államalapítás, a Korona felajánlás és Szent István király emlékére
c) október 23., az 1956. évi joghelyreállító szabadságharc emlékére
d) június 4.-e, október 6.-a és november 4.-e, nemzeti gyásznapjaink
(1) A magyar állam elismeri az emberek sérthetetlen és
elidegeníthetetlen egyéni és közösségi alapvető jogait, ezek
tiszteletben tartása és védelme az állam kötelessége.
(2) Az alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó részletes
szabályokat törvény állapítja meg. Az alapvető jogok lényeges tartalmát
törvény nem korlátozhatja.
(1) Magyarországon minden embernek
elidegeníthetetlen joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit sem lehet önkényesen megfosztani.
(2) Az emberi élet a fogantatástól a halálig tart A magzati létből adódó sajátosságokat külön törvény szabályozza.
(3) Senkit sem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen, megalázó
elbánásnak vagy büntetésnek alávetni, és különösen tilos emberen a
hozzájárulása nélkül orvosi vagy tudományos kísérletet végezni. Az
ember klónozással történő ismétlése tilos.
(1) Mindenkinek joga, hogy saját
személyiségét szabadon kibontakoztassa, amennyiben mások jogait nem
sérti, és nem ütközik az alkotmányos rendbe, vagy erkölcsi törvénybe.
(2) Magyarországon mindenkit megillet a szabadság és a személyi
biztonság joga. Ettől csak a törvényben meghatározott okokból,
törvényes eljárás során lehet megfosztani az állampolgárt.
(1) A törvény előtt minden ember egyenlő.
(2) A férfiak és nők egyenrangúak és egyenjogúak.
(3)
A magyar nemzet tagja születésétől fogva: nemre, származásra, nyelvre,
vallásra, lakóhelyre, állampolgárságra való tekintet nélkül minden
személy, akinek elődei között legalább egy magyar származású és
anyanyelvű felmenője van, és eskü erejű nyilatkozatban a magyar nemzet
tagjának vallja magát, továbbá vállalja az ezzel járó alkotmányos
kötelességek teljesítését.
(4) Magyar állampolgár az a személy, aki a mindenkori Magyarország
területén született, vagy a magyar állampolgárságot honosítással,
illetve visszahonosítással szerezte meg.
(5) Magyar állampolgárságot külön törvény szabályai szerint az jogosult
megszerezni, aki a magyar nemzet tagja, vagy bevándorlási engedéllyel
érkezett, büntetlen előéletű, magyar nyelven letette a nemzet és
közjogának történetéből előírt vizsgát, és vállalva a sorsközösséget a
magyarsággal, minden tudásával szolgálja Magyarországot. A nemzet tagja
az állampolgársági honosítást a legkedvezőbb feltételekkel kapja meg.
(6) Magyarország állampolgárai származásra, foglalkozásra,
nemzetiségre, vallásra, társadalmi helyzetre, valamint bármely
veleszületett jellemzőire való tekintet nélkül egyenlő jogokat élveznek.
(7) A kettős vagy többes állampolgárságú magyar állampolgárok egyes
tisztségekre történő választását, kinevezését az alaptörvény vagy más
törvény korlátozhatja.
(1) A hit, a lelkiismeret, a vallás és
a világnézet szabadsága sérthetetlen, ezt jogszabály sem korlátozhatja.
Az állam világnézeti semlegességét és az egyházak jogállását külön
törvény szabályozza.
(2) A vallásgyakorlás mindenki számára szabadon biztosított, azonban ez
nem járhat mások jogainak, illetve a nemzeti érdek megsértésével.
(3) Senkit sem lehet lelkiismerete ellenére fegyveres hadi szolgálatra kényszeríteni.
(1) A magyar állam a nemzeti és etnikai kisebbségek számára biztosítja
az önrendelkezés (autonómia) lehetőségét, melynek keretében maguk
határozzák meg együttélésük alapelveit; saját kultúrájuk ápolását,
anyanyelvük használatát, az anyanyelvi oktatást, a saját nyelven való
névhasználat jogát.
(2) A kisebbségi jogok gyakorlása nem vezethet mások jogainak sérelméhez.
(3) A magyar állam biztosítja a kisebbségek egyéni és közösségi
részvételét a közéletben. A kisebbségek helyi és országos
önkormányzatokat hozhatnak létre.
(4) A kisebbségek tagjaival szemben semmiféle megkülönböztetés nem engedhető meg.
(1) Magyarországon mindenkit megillet a szabad véleménynyilvánítás
joga. A valóságtól eltérő vélemény kinyilvánítása nem sértheti egyetlen
egyén, vagy közösség önérzetét sem.
(2) A magyar állam elismeri és védi a sajtó szabadságát. Cenzúrának
nincs helye. A sajtószabadság azonban nem sértheti az általános
erkölcsi, vallási normákat. Valótlanság, rágalmazó vád senkiről nem
állítható. A bizonyíthatóan szándékos vagy gondatlan félretájékoztatás
bűncselekmény.
(3) Az (1) (2) bekezdésben foglaltak megsértésével kapcsolatos visszaélések részletes szabályait külön törvény rendezi.
(1) Magyarországon mindenkit megillet a jó hírnévhez, a magánlakás
sérthetetlenségéhez, valamint a magántitok, és a személyes adatok
védelméhez való jog.
(2) Házkutatást csak törvényben szabályozott okokból lehet tartani.
(1) Minden magyar állampolgárnak joga, hogy békésen, fegyvertelenül gyülekezzék az ezt szabályozó törvény keretei között.
(1) Magyarország minden állampolgárának joga a törvény által nem
tiltott célra szervezeteket létrehozni, illetőleg azokhoz csatlakozni.
(2) Politikai célt szolgáló fegyveres szervezet az egyesülési jog alapján nem hozható létre.
(3) Magyarországon a pártok az alaptörvény és jogszabályok tiszteletben
tartása mellett szabadon alakulhatnak és tevékenykedhetnek. A pártok
részére állami támogatás nem adható. A pártok kizárólag a tagjaik által
befizetett tagdíjakból gazdálkodhatnak, és kampányt csak a közmédia
segítségével, s az előírt költség átlépése nélkül folytathatnak.
(4) A pártok közhatalmat nem gyakorolhatnak. Pénzügyi felügyeletüket az
ÁSZ, törvényességi felügyeletüket pedig a felsőház biztosítja.
(5) Minden magyar állampolgárnak joga, hogy gazdasági és társadalmi
érdekeinek védelme céljából másokkal együtt szervezetet alakítson, vagy
ahhoz csatlakozzon
(6) Minden állampolgár szabadon gyakorolhatja a sztrájkjogot, az ezt szabályozó törvény keretei között.
(1) Magyarországon a tulajdon, a birtokjog és az öröklési jog biztosított.
(2) A tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből,
törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen és
azonnali kártalanítás mellett lehet.
(3) Elidegeníthetetlen nemzeti vagyon a Szent Korona örökös tulajdona. Ennek részei:
a) Magyarország földterülete
b) a föld méhének kincsei
c) a felszín alatti vízkészlet
d) a folyóvizek és holtágak, közcélú felszíni vízi csatornák a
természetes vízzel közvetlen kapcsolatban lévő tavak, valamint ezek
medre,
e) a vízfolyások elhagyott medre és a folyóvízben újonnan keletkezett sziget,
f) az országos közutak, vasutak, vízi utak és az országos közforgalmú
kikötők, a nemzetközi közforgalmú repülőtér, továbbá az ország területe
feletti légtér,
g) a távközlésre felhasználható frekvenciák,
h) az atomenergia alkalmazását szolgáló üzemi létesítmények, berendezések és nukleáris anyagok,
i) a közművek, az energiaszolgáltatás és továbbítás hálózata,
j) a külön törvény szerint a nemzeti kulturális örökség részévé nyilvánított értékek.
(4) A nemzeti vagyon magántulajdonba nem kerülhet.
A nemzeti vagyon egyes elemei felett kizárólag magyar állampolgárságú természetes személy birtokjogot szerezhet.
A nemzeti vagyon egyes elemei felett külföldi természetes személy, jogi
személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet használati
jogot szerezhet külön jogszabályban meghatározott feltételekkel.
(5) A Nemzeti Földalap terhére bármely felnőtt magyar állampolgár saját
maga illetve családja ellátására, általuk történő művelésre termőföldet
igényelhet.
(6) A nemzeti vagyonnal kapcsolatos szabályok további részleteit külön törvény szabályozza.
Magyarországon minden ember jogképes. A jogképesség az embert fogantatásának időpontjától kezdve illeti meg.
(1) Magyarországon a bíróság előtt mindenki egyenlő. Mindenkinek joga
van a független, pártatlan bíróság előtti nyilvános tárgyaláshoz. A
bíróság zárt tárgyalást rendelhet el, amennyiben a tárgyalás katonai
titkot, vagy más nemzeti érdekből titkosított ügyet érint.
(2) Senki sem tekinthető bűnösnek, amíg bűnössége bizonyítást nem nyert.
(3) A büntetőeljárás alá vont személyeket az eljárás minden szakaszában megilleti a védelem joga.
(4) Magyarországon mindenkit megillet a jogorvoslat joga.
(1) Mindenkit, aki törvényesen tartózkodik Magyarország területén -
törvényben meghatározott esetek kivételével - megillet a szabad mozgás
és a tartózkodási hely szabad megválasztásának joga, beleértve a
lakóhely vagy az ország elhagyásához való jogot is.
(2) Magyarország területén törvényesen tartózkodó külföldit, csak a
törvénynek megfelelően hozott határozat alapján lehet kiutasítani.
Magyarországon mindenkinek joga van arra, hogy egyedül vagy másokkal
együttesen írásban kérelmet vagy panaszt terjesszen az illetékes állami
szerv elé.
(1) Magyarországon mindenkinek joga van a munkához, a munka és foglalkozás szabad megválasztásához.
(2) Az egyenlő munkáért mindenkinek, bármilyen megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez van joga.
(3) Minden dolgozónak joga van olyan jövedelemhez, amely megfelel végzett munkája mennyiségének és minőségének.
(4) Mindenkinek joga van a pihenéshez, a szabadidőhöz és a rendszeres fizetett szabadsághoz.
Magyarország tiszteletben tartja és
támogatja a tudományos és művészeti élet szabadságát, a tanszabadságot
és a tanítás szabadságát, de nem támogatja a nemzeti érdek ellen ható
tanításokat, előadásokat, kiállításokat és kiadványokat.
(1) Minden állampolgár számára biztosított a művelődéshez való jog.
(2)
A magyar állam ezt a jogot az ingyenes és kötelező óvodai és általános
iskolával, képességei alapján mindenki számára hozzáférhető közép és
felsőfokú oktatással, továbbá az oktatásban részesülők - tanulmányi
eredményétől függő - anyagi támogatásával valósítja meg. A nevelési és
oktatási intézmények feladata a tanítás, az ismeretek átadása, a
nemzeti nevelés, az erkölcsi, szellemi, kulturális értékek
személyiséget alakító közvetítése, valamint a társadalmilag hasznos,
egyéni képességek felderítése és kifejlesztése.
(3) Az egyházi, alapítványi és magániskolák létesítésének jogát az állam biztosítja.
(1) A házasság és a család – valamint a legmagasabb rendű női hívatás az anyaság – az államrend különleges védelme alatt áll.
(2) A gyermekek gondozása és nevelése a szülők természetes joga és elsőrendű kötelessége.
(3) A szülők kötelesek kiskorú gyermekük erkölcsi, lelki, szellemi és
testi neveléséről és taníttatásáról minden körülmények között
gondoskodni.
(4) A házasságra, családalapításra és gyermeknevelésre kizárólag különnemű párok jogosultak.
(1) Magyar állampolgárságtól senkit sem lehet megfosztani, vagy magyar állampolgárt Magyarország területéről kiutasítani.
(2) Magyar állampolgár külföldről bármikor hazatérhet.
(3) A politikai üldözöttek – méltányosságból – menedékjogot élveznek
Magyarországon, ha az üldözés ténye bizonyítható, s ha az üldözés
erkölcsileg is elítélendő.
(1) Magyarországon választójoggal
rendelkezik minden nagykorú, általános iskolai végzettséggel rendelkező
magyar állampolgár, akinek állandó lakcíme Magyarország területén
található.
(2) Magyarországon országgyűlési és önkormányzati képviselőnek
választható minden nagykorú, választójoggal rendelkező, büntetlen
előéletű magyar állampolgár, aki nem volt soha titkos szolgálatba
szervezett, s nyilatkozik, hogy egyetlen nemzetközi titkos szervezetnek
sem volt és jelenleg sem tagja, és nincs a Kincstárral szembeni
tartózása.
(1) A haza védelme Magyarország minden állampolgárának kötelessége.
(2)
Az állampolgárok általános honvédelmi kötelezettség alapján fegyveres
vagy fegyver nélküli katonai szolgálatot, illetőleg törvényben
meghatározott feltételek szerint polgári szolgálatot teljesítenek. A
honvédelmi kötelezettség részletes szabályait külön törvény
tartalmazza.
(1) Minden természetes személy, jogi
személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles
jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez
hozzájárulni.
(2) A közterhekre vonatkozó részletes szabályokat külön törvény tartalmazza.
(1) Rendkívüli állapot, szükségállapot idején az alapvető jogok
gyakorlása - 12. § (1), (3), 13.§ (2), 14. § (2), 15. §, 16.§, 22. §,
23.§,29. § (2), 30.§, 36.§ kivételével - felfüggeszthető vagy
korlátozható.
(2) Az alapvető jogok megsértése miatt keletkezett igények, továbbá a
kötelességek teljesítésével kapcsolatban hozott állami döntések elleni
kifogások bíróság előtt érvényesíthetők.
A magyar állam kötelessége, hogy valamennyi állampolgára érdekeit
képviselje. Szervezze és biztosítsa számukra a társadalmilag hasznos
munkát és jövedelmet, valamint a szociális biztonságot, az öregség,
betegség, rokkantság, özvegység, árvaság, és önhibájukon kívül
bekövetkezett munkanélküliség esetén a megélhetéshez szükséges
ellátást.
(1) Magyarország Államfője az állam legmagasabb szintű képviselője a bel- és külkapcsolatokban.
(2) Az Államfő gondoskodik az alkotmány tiszteletben tartásáról,
döntései útján biztosítja a közhatalom rendezett működését, valamint
őrködik az államszervezet alkotmányos működése felett.
(3) Az Államfő őrködik az állam és a Szent Korona szuverenitása és
biztonsága, területi sérthetetlensége és oszthatatlansága, továbbá az
államközi szerződések megtartása felett.
(1) Az Államfői jelöléshez legalább 50.000 választópolgár ajánlása szükséges.
(2)
Az Államfőt 7 évre választják, általános egyenlő közvetlen titkos
választójog alapján a leadott érvényes szavazatok többségével.
(3) Államfővé az a választójoggal rendelkező személy választható, aki
erkölcsileg feddhetetlen, egyéni életútja és szaktudása alkalmassá
teszi, valamint a 31§ (2) bekezdésében foglaltaknak megfelel, s
megválasztását megelőző 20 évben kizárólag magyar állampolgársággal
rendelkezett.
(4) Az Államfő választását a felsőház elnöke tűzi ki a hivatalban lévő
Államfő megbízatási idejének lejárta előtt legalább 30 nappal.
(5) Amennyiben az Államfő megbízatása a hivatali idő lejárta előtt, az
54.§ (1) bekezdés b-g pontjaiban foglaltak szerint szűnik meg, a
felsőház elnöke a megbízatás megszűnésétől számított 30 napon belül
kiírja a választást. Az első és második fordulót, a megbízás
megszűnésétől számított 60-90 napon belülre kell kiírni, munkaszüneti
napra, az (1) (2) bekezdésben foglaltak szerint.
(6) Az Államfő választásának további szabályait külön törvény tartalmazza.
(1) Az Államfő megbízatási ideje hivatalba lépése napjától kezdődik, s részére az Országgyűlés tiszteletdíjat állapít meg.
(2) Az Államfőnek mentelmi joga van.
Az Államfő tisztsége összeegyeztethetetlen minden más állami,
társadalmi, és politika tisztséggel megbízatással, vagy párthoz
kötődéssel. Az elnök semmilyen más hivatalt nem viselhet, s nem lehet
országgyűlési képviselő sem. Más kereső foglalkozást nem folytathat, és
egyéb tevékenységéért - a szerzői jogi védelem alá eső tevékenységet
kivéve - díjazást nem fogadhat el.
(1) Az Államfő hatáskörét,
akadályoztatása vagy hivatali idő előtti megüresedés esetén átmenetileg
a felsőház elnöke gyakorolja, azzal a korlátozással, hogy az
Országgyűlést nem oszlathatja fel.
(2) A felsőház elnöke, az Államfő helyettesítése idején képviselői
jogait nem gyakorolhatja, és helyette az elnöki feladatát a felsőház
által kijelölt alelnök látja el.
(1) A magyar államot az Államfő képviseli.
(2) Az Államfő megbízza és fogadja a nagyköveteket és követeket.
(3) Az Államfő az Országgyűlés törvénybe foglalt döntését követően ratifikálja illetve felmondja a nemzetközi egyezményeket.
Az Államfő a belső és külső
állambiztonsági ügyek általános irányítója. Tanácsadó testülete e téren
az Országgyűlés illetékes bizottsága.
Az államfő a fegyveres erők főparancsnoka.
(1) Az Államfő részt vehet és
felszólalhat az Országgyűlés és az országgyűlési bizottságok ülésein.
Javaslatot tehet, szükség esetén utasíthatja az Országgyűlést törvény
vagy határozat meghozatalára.
(2) Az Országgyűlés által elfogadott, ki nem hirdetett törvény esetén az Államfő előzetes normakontrollt kezdeményezhet.
(3) Kitűzi az országgyűlési és helyi önkormányzati általános választásokat.
(4) Ezen alaptörvényben meghatározott feltételek esetén feloszlathatja az Országgyűlést.
(5) Az Államfő jelöltjei közül az Országgyűlés egyszerű többséggel választja meg
- A Legfelsőbb Bíróság Elnökét
- Az Állami Főügyészt
- A Magyar Nemzeti Bank elnökét
- Az Állami Számvevőszék elnökét
Az államfő népszavazást kezdeményezhet.
Az Államfő megbízza és felmenti az egyetemek rektorait és tanárait,
kinevezi és előlépteti a tábornokokat, bírákat, megerősíti tisztségében
a Magyar Tudományos Akadémia elnökét.
Az állam szempontjából különösen
jelentős ügyekben az Államfő összehívhatja a kormány ülését, ahol az
ülésvezetés joga az Államfőt illeti.
Az államfő dönt az állampolgársági ügyekben.
Az államfő gyakorolja az egyéni kegyelmezés jogát.
Az Államfő adományozza a törvényben meghatározott címeket, érdemrendeket, kitüntetéseket, és engedélyezi viselésüket.
(1) Az Államfő dönt mindazokban az ügyekben, amelyeket külön törvény a hatáskörébe utal.
(2)
Az Államtanács az Államfő döntéseit segítő, egyeztető, véleményformáló
testület, amely az Államfőválasztás alkalmával legtöbb szavazatot kapó,
legfeljebb 10 személyből áll. Az Államtanácsba csak olyan jelölt
kerülhet be, akire a választás során legalább 100.000 szavazatot adtak,
és a 31§ (2) bekezdésében foglaltaknak megfelel.
Az Államfő irányításával működik az
Államfői Hivatal. Az Államfő állapítja meg a hivatal szervezeti és
működési szabályzatát, nevezi ki és menti fel annak vezetőjét. A
hivatal költségvetését az Országgyűlés határozza meg, és az Állami
Számvevőszék útján ellenőrzi.
(1) Az Államfő megbízatása megszűnik:
a) a megbízatás idejének lejártával,
b) visszahívásával
c) az Államfő halálával,
d) a feladatkör ellátását 90 napon túl lehetetlenné tevő állapottal,
e) az összeférhetetlenség kimondásával,
f) lemondással,
g) az Államfői tisztségtől való megfosztással.
(2)
Az országgyűlési képviselők egyötödének indítványára a Legfelsőbb
Bíróság állapítja meg, hogy az Államfő, feladatkörének ellátását 90
napon túl lehetetlenné tevő állapotban van.
(3) Ha az Államfővel szemben tisztsége gyakorlása során
összeférhetetlenségi ok merül fel, az országgyűlési képviselők
egyötödének indítványára, az összeférhetetlenség kimondásáról a
Legfelsőbb Bíróság dönt.
(1) Az Államfő személye sérthetetlen. Védelmét külön törvény biztosítja.
(2)
Amennyiben az Államfő tisztsége gyakorlása során az Alkotmányt, az
Alaptörvényt, vagy más törvényt megsért, vele szemben az országgyűlési
képviselők egyötöde indítványozhatja a felelősségre vonást. Ebben az
esetben az Országgyűlés felfüggeszti az Államfő mentelmi jogát.
(3) Az Országgyűlés határozatának meghozatalától kezdődően a
felelősségre vonási eljárás befejezéséig az Államfő hatáskörét nem
gyakorolhatja.
(4) Az Államfő cselekedeteit és mulasztásait a Legfelsőbb Bíróság bírálhatja el.
(5) Ha a Legfelsőbb Bíróság az eljárás eredményeként a törvénysértés
tényét megállapítja, az Államfőt tisztségétől megfosztja, s
Államfő-választáson többé nem indulhat.
(6) Amennyiben az Államfő bűncselekményt követ el, tisztségétől történő
megfosztása után a büntetőeljárás rendes bíróság előtt zajlik.
Az Államfő tisztét csak akkor
gyakorolhatja, ha az Országgyűlés előtt, az országos köztelevízió által
közvetítve leteszi az Államfői esküt.
(1) Az Országgyűlés Magyarország
törvényhozói hatalmát gyakorló, s a végrehajtó hatalom ellenőrzését
végző, választott népképviseleti testület. Az Országgyűlés jelen
paragrafus (6) d) és e) pontjainak kivételével, csak kizárólag magyar
állampolgárokból állhat.
(2) Az Országgyűlés két kamarából, Alsó- és Felsőházból áll.
(3) Az Alsóház 176 képviselőből áll, akiket általános egyenlő és titkos
választójog alapján az országgyűlési képviselők egyéni választási
körzet választópolgárai választanak meg az adott választási körzetben
legalább 5 éve állandó lakosként élő, a 31.§ (2) bekezdésének megfelelő
jelöltek közül, a választási programhoz kötött mandátummal.
(4) A felsőháznak 176 tagja van. A tagság joga
a) méltóság vagy hivatal alapján, továbbá
b) társadalmi szervezetek belső választását követő delegálás alapján.
c) Az országgyűlési választások során elnyert mandátum alapján illeti meg
(5) Méltóságuk vagy hivataluk alapján és tartalma alatt tagjai lehetnek
a felsőháznak, ha az 57.§ (1) bekezdésben szereplő egyéb feltételeknek
is megfelelnek:
a) a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
b) A történelmi egyházak képviselői:
c) A Katolikus Egyházból:
- az esztergomi bíboros;
- egri érsek;
- kalocsai érsek;
- veszprémi érsek;
d) A Görög Katolikus Egyház püspöke
e) A Református Egyház hivatalban lévő legidősebb három püspöke;
f) Az Evangélikus Egyház hivatalban lévő legidősebb két püspöke;
g) Az Unitárius Egyház hivatalban lévő legidősebb püspöke
h) a legnagyobb állami egyetemek rektorai (8 fő)
i) a megyei önkormányzatok elnökei (20 fő)
(6) A társadalmi szervezetek belső választását követő delegálás alapján tagjai a Felsőháznak:
a) A gazdasági-, szakmai kamarák választottjai (12 fő);
b) A szakszervezetek választottjai (10 fő);
c) Az alábbi területeken működő civil társadalmi szervezetek választottjai (40 fő):
- a kulturális (4),
- a sport- és szabadidő (4),
- az oktatás (4),
- a kutatás (4),
- az egészségügy (4),
- a szociális (4),
- a környezetvédelem (4),
- a nemzetközi kapcsolatok (3),
- a jogvédelem (2),
- a településfejlesztés (2),
- a polgári védelem (2),
- a fogyasztóvédelem (1)
d) A határon kívül élő magyarság képviselője (18 fő):
- Őrvidék: 1 fő
- Felvidék: 2 fő
- Kárpátalja: 1 fő
- Erdély: 5 fő
- Délvidék: 2 fő
- Horvátországi ill. Szlovéniai magyarok: 1 fő
- Európában – a Kárpát-medencén kívüli - magyarság képviselője (3)
- Amerikai magyarság képviselője (1)
- A világ többi részén élő magyarság képviselője (1)
- A testvérnépek szövetsége képviselője (1)
e) Az alábbi országos kisebbségi önkormányzatok elnökei: (8 fő)
- Országos Cigány Önkormányzat
- Országos Horvát Önkormányzat
- Magyarországi Németek Országos Önkormányzata
- Magyarországi Románok Országos Önkormányzata
- Szerb Országos Önkormányzat
- Országos Szlovák Önkormányzat
- Országos Szlovén Önkormányzat
- Országos Ukrán Önkormányzat
(7) A felsőház 50 tagját az országgyűlési választások során az országos
listára felkerült jelöltek közül a választók közvetlenül választják
meg. Az országos listára kizárólag legalább 5 éve bejegyzett, pártokhoz
nem kötődő, civil szervezetek által jelölt személyek kerülhetnek, akik
legalább 10.000 ajánlószelvénnyel rendelkeznek.
(8) A megválasztott, illetve delegált képviselők visszahívhatók,
amennyiben a programjukban vállaltak ellen, vagy képviselőhöz nem méltó
dolgot tesznek. A visszahívásra a képviselő által képviselt
választópolgárok többsége jogosult a választási törvényben
meghatározott szabályok szerint
(1) Az Államfő az országgyűlési választások első fordulóját áprilisra tűzi ki.
(2) Az Országgyűlés megbízatása hét évre szól.
(1) Az országgyűlés feloszlatását
közvetlen népszavazás is elrendelheti. Erre vonatkozó érvényes és
eredményes népszavazás esetén az Államfő köteles az Országgyűlést
feloszlatni.
(2) Az Országgyűlés feloszlathatja önmagát, ha az erről szóló határozatát az összes képviselő többsége elfogadja.
(3) Az Államfő feloszlathatja az Országgyűlést, ha
a. az Országgyűlés - ugyanazon Országgyűlés megbízatásának idején -
tizenkét hónapon belül legalább négy esetben megvonja a bizalmat a
Kormánytól, vagy
b. a Kormány megbízatásának megszűnése esetén az Államfő által
miniszterelnöknek javasolt személyt az első személyi javaslat
megtételének napjától számított negyven napon belül nem választja meg.
Az Országgyűlés feloszlatása előtt az Államfő köteles kikérni az alsó- és a felsőház elnökének véleményét.
(4) Ha az Államfő feloszlatja az Országgyűlést, illetve az Országgyűlés
önmagát, az Államfő választást tűz ki a feloszlatás kimondását követő
30-60 napon belül.
Az országgyűlési képviselők
tevékenységüket a közjó érdekében végzik. Választóiknak felelősek,
indokolt esetben bármikor visszahívhatóak.
(1) Az országgyűlési képviselő mandátuma lejártáig nem lehet Államfő, a
Legfelsőbb Bíróság tagja, az Állami Számvevőszék elnöke, alelnöke,
számvevője, bíró, ügyész, államigazgatási szerv dolgozója, politikai
államtitkár, polgármester, fegyveres erők, a rendőrség, és a rendészeti
szervek hivatásos állományú tagja, nem tölthetnek be gazdálkodó
szervezeteknél, gazdasági társaságoknál és szervezeteknél valamint
intézményeknél anyagi elismeréssel, juttatással járó tevékenységet.
(2) Törvény az összeférhetetlenség egyéb eseteit is megállapíthatja.
(1) Az országgyűlési képviselők megbízatása megszűnik:
a) az Országgyűlés működésének befejezésével,
b) a képviselő halálával,
c) az összeférhetetlenség kimondásával,
d) lemondással,
e) a választójog elvesztésével,
f) visszahívással.
(2) Az összeférhetetlenség, a lemondás, a választójog elvesztésére és a
visszahívhatóságra vonatkozó szabályokat külön törvény rögzíti.
(1) Az országgyűlési képviselőt –
bűncselekmény elkövetésének tettenérése kivételével - mentelmi jog
illeti meg, melyről törvény részletesen rendelkezik.
(2) Az országgyűlési képviselő által a mandátuma ideje alatt elkövetett
bűncselekmények esetében - a közbizalom és a visszatartó erő növelése
érdekében - a kiszabható büntetési tétel felső határát kétszeresére
kell emelni.
Az országgyűlési képviselőt függetlenségét biztosító tiszteletdíj, kedvezmények és költségtérítés illeti meg.
Az Országgyűlés tagjai sorából elnököt,
alelnököket, és jegyzőket választ. Első ülésén meghatározza a rendes és
rendkívüli ülésszakok rendjét, Házszabályt alkot.
(1) Az Országgyűlés ülései
nyilvánosak. Az Államfő, az Országgyűlés elnöke, a kormány, továbbá
bármely képviselő kérelmére az Országgyűlés a képviselők kétharmadának
szavazatával zárt ülés tartását határozhatja el.
(2) Az Országgyűlés tanácskozásához az összes képviselők felének a jelenléte szükséges.
(3) Az Országgyűlés határozathozatalához, amennyiben a jelen
Alaptörvény nem rendelkezik eltérően, a leadott szavazatok többsége
szükséges.
(1) Az Országgyűlés biztosítja a
társadalom alkotmányos rendjét. E jogkörében Alaptörvény módosítást
kezdeményez, törvényeket alkot, megállapítja az államháztartás
mérlegét, jóváhagyja az állami költségvetést és annak végrehajtását.
(2) Törvényt bármely országgyűlési képviselő, az Államfő és a kormány is kezdeményezhet.
(3) A törvényhozás joga az Országgyűlést illeti meg az alábbiak
szerint: mindkét ház a másik ház által hozzá küldött törvényjavaslat
tárgyában a javaslat hozzáérkezésétől számított 2 hónapon belül köteles
határozatot hozni.
(4) Ha az Országgyűlés egyik háza a másik ház által elfogadott
törvényjavaslatot elveti, vagy olyan változtatással küldi vissza a
másik házhoz, amelyet a másik ház nem fogad el, az ellentét
kiegyenlítését együttes ülésen kísérlik meg a két háznak azok a
bizottságai, amelyek a törvényjavaslat tárgyalását előkészítették. Az
említett bizottságok megoldási javaslatot készítenek a két ház részére,
amelyet a két ház külön-külön tárgyal.
(5) Amennyiben a (3) bekezdésben meghatározott eljárás három egymást
követő ismétlése sem vezet eredményre, a törvényjavaslat lekerül a
napirendről.
(6) Az Országgyűlés által elfogadott törvényt az Országgyűlés elnökei aláírják, majd megküldik az Államfőnek.
(7) A törvény hivatalos lapban történő kihirdetéséről, annak
kézhezvételétől számított 30 napon belül az Államfő gondoskodik. A
kihirdetésre megküldött törvényt aláírja.
(8) Ha az Államfő a törvénnyel nem ért egyet, azt aláírás előtt
észrevételeinek közlésével visszaküldi az Országgyűlésnek, amely
köteles azt újratárgyalni.
(9) Ha a Legfelsőbb Bíróság alkotmányellenességet állapít meg, az Államfő a törvényt az Országgyűlésnek visszaküldi.
Az Országgyűlés az Alaptörvény alapján törvényben határozza meg az
állam polgárait kötelező legáltalánosabb és legfontosabb magatartási
szabályokat, valamint az állam szervezetének és működésének
legfontosabb szabályait.
Kizárólag a törvényben szabályozható tárgykörök:
- Magyarország jelképeinek használata és védelme
- A jogalkotás rendje
- A népszavazás
- A rendkívüli állapot és a szükségállapot idején alkalmazandó részletes szabályok
-
Az országgyűlési képviselők jogállása, az országgyűlési képviselők
tiszteletdíja és költségtérítésének összege valamint a kedvezmények köre
- Az Országgyűlés Házszabálya
- Az Államfő jogállása, tiszteletdíja, kedvezményei és az őt megillető költségtérítés összege
- Mentelmi jog felfüggesztése
- A kormányalakítás rendje, a miniszterelnök és kormány tagjainak
jogállása, tiszteletdíja, kedvezményei és az őt megillető
költségtérítés összege
- A bíróságok
- Az ügyészségek
- A Magyar Nemzeti Bank jogállása, és működési rendje
- Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács jogállása, és működési rendje
- A Nemzeti Média Tanács jogállása, és működési rendje
- Az Állami Számvevőszék szervezetének és működésének alapelvei
- Az EU. parlamenti képviselők jogállása és kötelmei
- Az országgyűlési biztosokra vonatkozó szabályok
- A veszélyhelyzetben alkalmazható szabályok
- A fegyveres erők feladatai és a rájuk vonatkozó részletes szabályok
- A rendőrségről és a nemzetbiztonsági szabályok
- A fegyveres erők és a rendőrség tényleges állományú tagságának pártban való tevékenységére vonatkozó korlátozások
- A helyi önkormányzatokról szóló törvény, valamint az önkormányzatok alapjogait korlátozó szabályok
- Az utazási és letelepedési szabadság
- A személyes adatok védelme
- A lelkiismereti és vallásszabadság
- A közérdekű adatok nyilvánossága
- A sajtószabadság és a sajtóhoz fűződő jogok
- A közszolgálati rádió, televízió és hírügynökség felügyelete, valamint vezetőinek kinevezése
- A kereskedelmi rádió és televízió engedélyezése
- A tájékoztatási monopóliumok megakadályozása
- A gyülekezési jog
- Az egyesülési jog
- A pártok gazdálkodása és működése állami támogatás nélkül
- A nemzeti és etnikai kisebbségek jogai
- Az állampolgárságról szóló szabályok
- A sztrájkjog
- A honvédelmi kötelezettség
- Az országgyűlési képviselőknek, illetőleg a helyi
képviselő-testületek tagjainak és a polgármestereknek a megválasztása
és visszahívása
- A tulajdonjog szabályozása
- Földhasználat, földtulajdon szabályai
- A szövetkezetekre vonatkozó szabályozás
- A kereskedelmi társaságok joga
- A külföldiek beruházásainak szabályozása
- A büntető- és polgári törvénykönyv
- A büntető- és polgári eljárási törvénykönyv
- A közigazgatási eljárás általános szabályai
- Az adó-, vám-, és illetéktörvények és az ezekre vonatkozó eljárás
- A házassági és családi jog, illetve a személyállapotra vonatkozó szabályozás
- A szellemi alkotások joga (iparjogvédelem, szerzői jog, védjegyjog)
- A gazdasági verseny jogi szabályozása
- A köztisztviselők jogállása
- Az állam költségvetése
- Nemzetközi kötelezettségvállalás
- Hitelek
- Az állami egészségügyet szabályozó jogok és kötelezettségek
- Természetvédelem, természeti kincsek védelme
- A nevelést és oktatást meghatározó szabályok
- A szociális ellátások szabályait
- A nemzeti örökség megőrzésének szabályait
Az Országgyűlés két háza meghatározza a kormányzás szervezetét,
irányát, feltételeit, folyamatosan ellenőrzi a végrehajtó hatalom
működését.
Az Országgyűlés két háza megválasztja a miniszterelnököt és a minisztereket, az
- Állami Számvevőszék elnökét és alelnökeit, a
- Legfelsőbb Bíróság elnökét, a
- Legfőbb ügyészt, az
- MNB elnökét
A Legfelsőbb Bíróság javaslatára az
Országgyűlés feloszlathatja azt a helyi képviselő-testületet, amelynek
működése az alkotmánnyal ellentétes.
Az Országgyűlés a hagyományok
figyelembevételével dönt a megyék területéről, nevéről, székhelyéről, a
megyei jogú várossá nyilvánításról és a fővárosi kerületek
alakításáról.
Az Országgyűlés közkegyelmet gyakorol.
(1) Az országgyűlési képviselő
interpellációt, kérdést, azonnali kérdést intézhet a kormány bármely
tagjához, az Állami Számvevőszék elnökéhez, és a Magyar Nemzeti Bank
elnökéhez. Az utolsó szó joga minden esetben a képviselőt illeti meg.
(2) Az (1) bekezdésben megfogalmazott jogok gyakorlására az
Országgyűlés elnökei az Országgyűlés rendes ülésszakán hetente egy
ülésnapot köteles biztosítani
A kormány védi az alkotmányos rendet,
képviseli a nemzet számára fontos értékeket, védi és biztosítja az
alapjogok érvényesülését, biztosítja az alkotmány és a törvények
végrehajtását, irányítja a minisztériumok s a közvetlen alárendelt
szervek munkáját, biztosítja a helyi önkormányzatok törvényességi
ellenőrzését, valamint ellátja mindazokat a feladatokat, melyeket
törvény a hatáskörébe utal. A Kormány működése során elsődlegesen a
nemzet érdekét köteles figyelembe venni.
A Kormány az Alsóház képviselői közül
választott miniszterelnökből és a tárcákat vezető miniszterekből áll.
Tagjai megfelelnek a 31§ (2) bekezdésében foglaltaknak.
(1) A miniszterelnököt – a 38. § (4)
bekezdésben foglaltak figyelembe vételével – az Államfő javaslatára az
Országgyűlés tagjai szavazatának többségével választja. A
miniszterelnök megválasztásáról és a Kormány programjának elfogadásáról
az Országgyűlés egyszerre határoz.
(2) A minisztereket a miniszterelnök javaslatára az Államfő nevezi ki
és menti fel. A Kormány a miniszterek kinevezésével alakul meg. A
Kormány tagjai az Országgyűlés előtt esküt tesznek. A Kormány tagjai
saját vagyonukkal is felelősek a végzett tevékenységükért.
A kormány megbízatása megszűnik:
a) az újonnan megválasztott Országgyűlés megalakulásával
b) a miniszterelnök illetve a kormány lemondásával,
c) a miniszterelnök halálával,
d) a miniszterelnök visszahívásával
e) a miniszterelnök összeférhetetlenségének megállapításával
f) ha az Országgyűlés bizalmatlansági indítványt szavaz meg.
(1) Ha a miniszterelnök benyújtotta a kormány lemondását, az Államfő elfogadja.
(2) Az Államfő az új kormány hivatalba lépéséig a lemondott kormányt, vagy ügyvezető kormányt bíz meg az ügyek vitelével.
(1) Az Országgyűlés abszolút többséggel bizalmatlanságot szavazhat meg a kormánnyal szemben.
(2)
A bizalmatlansági indítványt az Államfő, vagy a kormányfő illetve a
képviselők egyötöde nyújthatja be, s legkorábban hét nappal benyújtása
után bocsátható szavazásra.
(3) Ha a bizalmatlansági indítványt nem szavazzák meg, a következő
ugyanilyen indítvány három hónappal a szavazás után nyújtható be.
(4) Ha az Országgyűlés megszavazza a bizalmatlansági indítványt, az
Országgyűlés tizenöt napon belül megválasztja a kormány új elnökét
(5) Az Országgyűlés által megszavazott bizalmatlansági indítványnak
minősül, ha az állami költségvetésről szóló törvényjavaslatot a 67.§
(5)- (7) bekezdésben rögzített eljárás lefolytatása után sem fogadja
el. A kormány költségvetést hiánnyal nem terjeszthet az Országgyűlés
elé.
(6) Ha az Országgyűlés megszavazta a bizalmatlansági indítványt, de nem
választott miniszterelnököt, az Államfő feloszlatja az Országgyűlést.
(1) Az Országgyűlés bizalmatlansági
indítványt szavazhat meg egyes miniszterekkel szemben. A
bizalmatlansági indítványra a 81.§ (1) (3) bekezdései megfelelően
alkalmazandók.
(2) A miniszter, akivel szemben az Országgyűlés bizalmatlanságot szavazott, lemond. Az Államfő elfogadja lemondását.
A miniszter saját elhatározásból is lemondhat feladatának további ellátásáról, a miniszterelnöknek nyújtva be lemondását.
(1) Működéséért a kormány az Országgyűlésnek felelős. Munkájáról
rendszeresen köteles beszámolni, valamint a képviselők
interpellációira, kérdéseire, és az azonnali kérdéseire válaszolni.
(2) A Kormány az államadósság alakulásáról évente tételes elszámolást nyújt be az Országgyűlésnek.
(3) Az Országgyűlés ülésén a kormány tagjai a házszabályban
szabályozott módon szólalhatnak fel, a képviselőkkel szemben
többletjogokkal nem rendelkezhetnek.
A magyar állam minisztériumainak felsorolását külön törvény tartalmazza.
(1) A miniszterelnök meghatározza a
kormány politikájának fő irányát, összehangolja a miniszterek munkáját,
vezeti a kormány üléseit, gondoskodik a kormány rendeleteinek és
határozatainak végrehajtásáról.
(2) A miniszterek vezetik az államigazgatás feladatkörükbe tartozó
ágait, és irányítják az alárendelt szerveket. Tárca nélküli miniszter
nincs.
(3) A miniszterelnök irányításával működik a Miniszterelnöki Hivatal. A
miniszterelnök állapítja meg a hivatal szervezeti és működési
szabályzatát, nevezi ki, és menti fel annak vezetőjét.
(1) A kormány a törvények
végrehajtására rendeletet bocsát ki és feladatkörében határozatot hoz,
melyeket a miniszterelnök ír alá.
(2) A kormány rendeletet alkothat az Országgyűlés által átruházott hatáskörben, melyet az Államfő ír alá.
(3) A kormány rendelete és határozata törvénnyel nem lehet ellentétes. A kormány rendeleteit hivatalos lapban ki kell hirdetni.
(4) A kormány az alárendelt szervek által hozott minden határozatot,
intézkedést megsemmisít, illetve megváltoztat, amely törvénybe ütközik
(5) A miniszterelnök, a miniszterek hatáskörükben rendeleteket adhatnak
ki. Ezek a törvénnyel vagy a kormány rendeletével és határozatával nem
lehetnek ellentétesek. A rendeleteket a hivatalos lapban ki kell
hirdetni.
A helyi önkormányzás a választópolgárok
közösségét érintő helyi közügyek önálló, demokratikus intézése, a helyi
közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlása, az alkotmány és a
törvények keretei között.
(1) Magyarország területe fővárosra, megyékre, járásokra, városokra és községekre tagozódik.
(2) A főváros kerületekre tagozódik. A városokban kerületek alakíthatók ki.
(3)
A község, a város, a főváros és kerületei, valamint a járás és a megye
választópolgárainak közösségét megilleti a helyi önkormányzás joga.
(4) Magyarország fővárosának közigazgatásáról külön törvény rendelkezik.
(1) A helyi önkormányzatok alapjogai egyenlők. Az önkormányzatok kötelezettségei eltérőek lehetnek.
(2) A helyi önkormányzati jogokat és kötelezettségeket törvény határozza meg.
(3) Az önkormányzat hatáskörének jogszerű gyakorlása bírósági
védelemben részesül, jogai védelmében az önkormányzat a Legfelsőbb
Bírósághoz fordulhat.
(1) A választópolgárok a helyi
önkormányzást helyi népszavazással, illetve az általuk választott
képviselő-testület útján gyakorolják.
(2) A képviselő-testület tagjait hét évre választják.
(3) A képviselő-testület tagjai választóiknak felelősek, bármikor visszahívhatók.
(4) Az önkormányzati választásokon kizárólag az adott településen
legalább 5 éve bejelentett állandó lakóhellyel rendelkező jelöltek
indulhatnak.
(1) A helyi képviselő-testület:
a) önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz és igazgat, döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül,
b) gyakorolja az önkormányzat birtokában lévő köztulajdon tekintetében
a birtokost megillető jogokat, az önkormányzat bevételeivel önállóan
gazdálkodik, saját felelősségére vállalkozhat,
c) az önkormányzat törvényben meghatározott feladatainak ellátásához
megfelelő saját bevételre jogosult, továbbá e feladatokkal arányban
kiegészítő állami támogatásban részesül,
d) törvény keretei között megállapítja a helyi adók fajtáit és mértékét,
e) törvény keretei között önállóan alakítja ki a szervezetét és működési rendjét,
f) önkormányzati jelképeket alkothat, helyi kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat,
g) a helyi közösséget érintő közügyekben kezdeményezéssel fordulhat a döntésre jogosult szervhez,
h) szabadon társulhat más helyi képviselő-testülettel, érdekeinek
képviseletére önkormányzati szövetséget hozhat létre, feladatkörében
együttműködhet más országok helyi önkormányzatával, és tagja lehet
nemzetközi önkormányzati szervezetnek.
(2) A helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal.
(1) A helyi képviselő-testület elnöke a település lakói által
közvetlenül választott, s törvényben szabályozott módon bármikor
visszahívható polgármester. A képviselő-testület bizottságot
választhat, és hivatalt hoz létre.
(2) A polgármester az önkormányzati feladatain kívül törvény vagy
törvényi felhatalmazáson alapuló kormányrendelet alapján kivételes
államigazgatási feladatokat is elláthat.
(3) Törvény vagy kormányrendelet államigazgatási feladatot, hatósági
hatáskört állapíthat meg a jegyzőnek, és kivételesen a
képviselő-testület hivatala ügyintézőjének is.
(1) Az Országgyűlés köteles
biztosítani az állami költségvetésből az önkormányzatoknak a
kötelezettségeik teljesítéséhez, s az alapjogok gyakorlásához szükséges
pénzügyi erőforrást.
(2) Az állami költségvetésből (1) bekezdésen kívül pénzügyi támogatás
adható bármely önkormányzatnak, előre ismertetett nyílt pályázat útján.
(1) Magyarországon az
igazságszolgáltatást Magyarország Legfelsőbb Bírósága, az ítélőtáblák,
a Fővárosi Bíróság és a megyei bíróságok, valamint a helyi, munkaügyi,
közigazgatási és katonai bíróságok gyakorolják.
(2) A törvény az ügyek meghatározott csoportjaira külön bíróságok létesítését is elrendelheti.
(1) A bíróság - ha a törvény másképpen nem rendelkezik - tanácsban ítélkezik.
(2) A törvény által meghatározott ügyekben és módon nem hivatásos,
esküdt bírák is részt vesznek az ítélkezésben. Az esküdtek illetve a
Legfelsőbb Bíróság mellett működő esküdtszék megválasztását az OIT
szervezi meg saját hatáskörében.
(3) Egyesbíróként és a tanács elnökeként csak hivatásos bíró járhat el.
(1) A Legfelsőbb Bíróság Magyarország legfőbb bírósági szerve.
(2) A Legfelsőbb Bíróság biztosítja a bíróságok jogalkalmazásának egységét, jogegységi határozatai a bíróságokra kötelezőek.
(1) A Legfelsőbb Bíróság elnökét – a 38. § (4) bekezdésben foglaltak
figyelembe vételével – az Országos Igazságügyi Tanács és az Államfő
közös jelöltjei közül az Országgyűlés választja.
(2) A Legfelsőbb Bíróság elnökét az Országos Igazságügyi Tanács és az
Államfő együttes javaslatára az Országgyűlés évenként megerősíti, vagy
új elnököt választ.
(3) A Legfelsőbb Bíróság elnöke, és helyettesei az Országgyűlés egyik
házának sem lehetnek tagjai, tisztségük összeegyeztethetetlen minden
más állami, társadalmi és politikai tisztséggel vagy megbízatással, más
kereső foglalkozást nem folytathatnak, és egyéb tevékenységükért
díjazást nem fogadhatnak el.
(4) A hivatásos bírákat törvényben meghatározott módon az Államfő
nevezi ki. Bíró csak olyan személy lehet, aki a Történeti Alkotmányra
vonatkozó ismeretekkel kiegészített szakvizsgával rendelkezik. A bírák
nem lehetnek tagjai pártnak, és politikai tevékenységet nem
folytathatna.
(5) A bírák kötelesek - az ügy tárgyalása során - az igazság
kiderítésén munkálkodni, és a történelmi alkotmányosság jogelveit akár
még törvényértelmezésként is alkalmazni.
(6) A bírákat tisztségükből csak törvényben meghatározott okból és
eljárás keretében lehet elmozdítani. Az elmozdítást az Államfő vagy az
Országos Igazságügyi Tanács kezdeményezheti. Az elmozdításról csak az
Országgyűlés dönthet.
(1) Magyarország bíróságai védik és
biztosítják az alkotmányos rendet, a természetes személyek, a jogi
személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek jogait és
törvényes érdekeit, büntetik a bűncselekmények elkövetőit.
(2) A bíróság ellenőrzi a közigazgatási határozatok törvényességét.
(3) A bírák függetlenek és csak a törvénynek vannak alárendelve. A
bírák nem lehetnek tagjai pártnak és politikai tevékenységet nem
folytathatnak.
(1) A bíróságok igazgatását – mint az igazságszolgáltatás legfőbb
szerve - az Országos Igazságszolgáltatási Tanács végzi, az igazgatásban
bírói önkormányzati szervek is közreműködnek. Az igazságszolgáltatás
függetlenségének biztosítása érdekében az OIT tagjait sorsoláson kell
kiválasztani a büntetlen előéletű, jogvégzett magyar állampolgárok
közül, akik önként vállalják ezt a tisztséget. Az OIT tagjainak
megbízatása 3 évre szól, és nem sorsolhatók újra.
(2) Az OIT megszervezi az ítélkezést segítő esküdtek felkészítését, felügyeli a bírák szakvizsgáztatását.
(3) Az OIT felelőssége, hogy az esküdteket hívatásuk ellátására
pályázati úton megbízza, hogy a legsúlyosabb bűncselekmények, különösen
a politikai bűntettek vonatkozásában – megfelelő súllyal és
folyamatosan – közreműködjenek.
(1) Magyarország legfőbb ügyésze és az
ügyészség gondoskodik a természetes személyek, a jogi személyek és a
jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek jogainak a védelméről,
valamint az alkotmányos rendet, az ország biztonságát és függetlenségét
sértő vagy veszélyeztető minden cselekmény következetes üldözéséről.
(2) Az ügyészség törvényben meghatározott jogokat gyakorol a
nyomozással összefüggésben, képviseli a vádat a bírósági eljárásban,
továbbá felügyeletet gyakorol a büntetés-végrehajtás törvényessége
felett.
(3) Az ügyészség közreműködik annak biztosításában, hogy mindenki
megtartsa a törvényeket. Törvénysértés esetén - törvényben
meghatározott módon - fellép a törvényesség védelmében.
(1) Magyarország legfőbb ügyészét az
Államfő nyílt pályázat során kiválasztott jelöltjei közül az
Országgyűlés választja, a legfőbb ügyész helyetteseit a legfőbb ügyész
javaslatára az Államfő nevezi ki.
(2) A legfőbb ügyész, és helyettesei az Országgyűlés egyik házának sem
lehetnek tagjai, tisztségük összeegyeztethetetlen minden más állami,
társadalmi és politikai tisztséggel vagy megbízatással, más kereső
foglalkozást nem folytathatnak, és egyéb tevékenységükért díjazást nem
fogadhatnak el.
(3) A legfőbb ügyész az Országgyűlésnek felelős, és működéséről köteles beszámolni.
(4) Az ügyészek nem lehetnek tagjai pártnak és politikai tevékenységet
nem folytathatnak, továbbá meg kell felelniük a 31. § (2) bekezdésben
foglaltaknak.
(1) Az ügyészeket Magyarország legfőbb ügyésze nevezi ki.
(2) Az ügyészi szervezetet a legfőbb ügyész vezeti és irányítja.
(3) Az ügyészségre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg.
a) Az állam bevételeinek és
kiadásainak, az államvagyonnak és az államadósság kezelésének s
általában az állam számvitelének ellenőrzése végett Állami
Számvevőszéket állít fel.
b) Feladatkörében ellenőrzi az államháztartás gazdálkodását, ennek keretében
- az állami költségvetési javaslat megalapozottságát, a felhasználások szükségességét és célszerűségét,
- ellenjegyzi a költségvetés hitelfelvételeire vonatkozó szerződéseket;
- vizsgálja az állami költségvetés felhasználásának a törvényességét;
- ellenőrzi az állami költségvetés végrehajtásáról készített zárszámadást;
- ellenőrzi az állami vagyon kezelését, az állami tulajdonban lévő
vállalatok, vállalkozások vagyonérték-megőrző és vagyongyarapító
tevékenységét;
- ellátja a törvénnyel hatáskörébe utalt egyéb feladatokat.
c) Az Állami Számvevőszék ellenőrzéseit törvényességi, célszerűségi és eredményességi szempontok szerint végzi.
d) Az Állami Számvevőszék az általa végzett ellenőrzésekről jelentésben
tájékoztatja az Országgyűlést. A jelentést nyilvánosságra kell hozni.
Az Állami Számvevőszék elnöke a zárszámadás ellenőrzéséről készült
jelentést a zárszámadással együtt terjeszti az Országgyűlés elé.
e) A Számvevőszék elnöke törvénysértés gyanúja esetén
büntetőfeljelentést köteles tenni az ügyészségnek, aki a feljelentést
nem utasíthatja el.
Az Állami Számvevőszék az Országgyűlés pénzügyi-gazdasági ellenőrző szerve, mely önálló hatáskörrel bír.
Az Állami Számvevőszék áll: egy
elnökből, egy fő-számtanácsosból, a szükséges számú számtanácsosokból
és a segédszemélyzetből, kikhez a kezelőszemélyzet járul.
Az Állami Számvevőszék elnöke, fő-
és számtanácsosai és egyéb hivatalnokai az Országgyűlés egyik házának
sem lehetnek tagjai, tisztségük összeegyeztethetetlen minden más
állami, társadalmi és politikai tisztséggel vagy megbízatással, más
kereső foglalkozást nem folytathatnak, és egyéb tevékenységükért
díjazást nem fogadhatnak el.
Az Állami Számvevőszék elnökét – a
38. § (4) bekezdésben foglaltak figyelembe vételével – az Államfő által
jelöltek közül az Országgyűlés egyszerű többséggel választja meg.
Az Állami Számvevőszék ügyeit személyes felelősség terhe alatt az elnök
vezeti; akadályoztatása esetében a fő-számtanácsos helyettesíti.
Az Állami Számvevőszék elnökét 10
évre nevezik ki, s hivatalát csak a 111. és 112. §-ban megállapított
törvényes eljárás következtében vesztheti el.
Az Állami Számvevőszék elnöke
felelős minden mulasztásért vagy törvényellenes eljárásért, a melyet
vagy maga követ el, vagy amelyet, tudomása lévén róla, jelentésében az
Országgyűlés elé terjeszteni elmulasztott.
Az Állami Számvevőszék elnökének vád alá helyezését az Országgyűlés egyszerű szavazattöbbséggel rendeli el.
(1) A Magyar Nemzeti Bank
Magyarország központi bankja. A Magyar Nemzeti Bank külön törvényben
meghatározott módon felelős a monetáris politikáért.
(2) A Magyar Nemzeti Bank elnöke olyan személy lehet, aki megfelel a 31.§ (2) bekezdésében foglaltaknak.
(3) A Magyar Nemzeti Bank elnökét – a 38. § (4) bekezdésben foglaltak
figyelembe vételével – az Államfő által jelöltek közül az Országgyűlés
választja 10 évre. Hivatalát csak a (3) és (4) bekezdésben
megállapított törvényes eljárás következtében vesztheti el.
(4) Az Nemzeti Bank elnöke felelős minden mulasztásért vagy
törvényellenes eljárásért, a melyet vagy maga követ el, vagy amelyet,
tudomása lévén róla, jelentésében az Országgyűlés elé terjeszteni
elmulasztott.
(5) A Magyar Nemzeti Bank elnökének vád alá helyezését az Országgyűlés egyszerű szavazattöbbséggel rendeli el.
(6) A Magyar Nemzeti Bank elnöke, és helyettesei az Országgyűlés egyik
házának sem lehetnek tagjai, tisztségük összeegyeztethetetlen minden
más állami, társadalmi és politikai tisztséggel vagy megbízatással, más
kereső foglalkozást nem folytathatnak, és egyéb tevékenységükért
díjazást nem fogadhatnak el.
(7) A Magyar Nemzeti Bank elnöke a bank tevékenységéről évente beszámol az Országgyűlésnek.
(8) A Magyar Nemzeti Bank elnöke külön törvényben meghatározott
feladatkörében rendeletet bocsát ki, amely törvénnyel nem lehet
ellentétes. A rendeletet a hivatalos lapban ki kell hirdetni.
(1) A Nemzeti Média Tanács a szabad és
független rádiózás és televíziózás, a véleménynyilvánítás szabadsága, a
tájékoztatás függetlensége, kiegyensúlyozottsága és tárgyilagossága, a
tájékozódás szabadsága, valamint az egyetemes és a nemzeti kultúra
támogatása, a vélemények és a kultúra sokszínűségének érvényre
juttatása érdekében, továbbá a tájékoztatási monopóliumok
kialakulásának megakadályozására, a bizonyíthatóan szándékos vagy
gondatlan félretájékoztatás megakadályozása érdekében felügyeli a média
működését.
(2) a Nemzeti Média Tanács tagjait az Országgyűlés együttesen delegálja alábbiak szerint:
a) a Felsőházból:
- az Akadémia és a az egyetemek képviselői: 1 fő;
- az egyházak képviselői: 1 fő;
- a szakmai kamarák képviselői: 1 fő;
- a szakszervezetek képviselői: 1 fő;
- a civil szervezetek képviselői: 4 fő;
- a külhoni magyarok képviselői: 1 fő;
- a kisebbségek képviselői: 1 fő;
b) az Alsóházból a frakciók képviselői összesen 10 főt arányos elosztásban.
(1) Az állam külső fenyegetettsége esetén Magyarország területének egy
részén vagy egészén kinyilvánítható a hadiállapot, részleges, vagy
teljes mozgósítás rendelhető el.
(2) Hadiállapot, vagy idegen hatalom fegyveres támadásának közvetlen
veszélye (háborús veszély) esetén rendkívüli állapot hirdethető ki.
Az alkotmányos rend megdöntésére vagy a hatalom kizárólagos
megszerzésére irányuló fegyveres cselekmények, továbbá az állampolgárok
élet- és vagyonbiztonságát tömeges méretekben veszélyeztető,
fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett súlyos erőszakos
cselekmények esetén szükségállapot hirdethető ki
(1) A hadiállapot kinyilvánítására, a
rendkívüli- és szükségállapot kihirdetésére az Országgyűlés,
akadályoztatása esetén az Államfő jogosult.
(2) Az Országgyűlés e döntések meghozatalában akkor van akadályoztatva,
ha nem ülésezik, és összehívása az idő rövidsége, továbbá a
hadiállapot, a rendkívüli állapot vagy a szükségállapotot kiváltó
események miatt elháríthatatlan akadályba ütközik.
(3) Az Országgyűlés elnöke, a Legfelsőbb Bíróság elnöke és a
miniszterelnök együttesen állapítják meg az akadályoztatás tényét, a
hadiállapot kinyilvánításának, a rendkívüli állapot vagy a
szükségállapot kihirdetésének indokoltságát.
(4) Az Országgyűlés a hadiállapot, rendkívüli állapot vagy a
szükségállapot kihirdetésének az indokoltságát az akadályoztatásának
megszűnése utáni első ülésén felülvizsgálja, és dönt az alkalmazott
intézkedések jogszerűségéről.
(1) A rendkívüli állapot és a szükségállapot ideje alatt az
Országgyűlés akadályoztatása esetén az Államfő dönt a külön törvényben
meghatározott rendkívüli intézkedések bevezetéséről, a fegyveres erők
alkalmazásáról.
(2) Az Államfő a rendkívüli intézkedéseket rendeleti úton vezeti be.
(3) A rendeleti úton bevezetett rendkívüli intézkedések harminc napig
maradnak hatályban, kivéve, ha hatályukat az Országgyűlés
meghosszabbítja.
(4) A hadiállapotra, a rendkívüli állapotra, a szükségállapotra vonatkozó részletes szabályokat törvény állapítja meg.
Magyarország alaptörvénye a kihirdetése napján lép hatályba. Végrehajtásáról a kormány gondoskodik.
Amennyiben a kormány nem gondoskodik a végrehajtásról és nem is ír ki
népszavazást a jelen alaptörvényről, akkor alkalmazható a magyar
hagyomány és a közjogi rend ellenállási záradéka.
A magyar nemzet ősi hagyománya alapján
ha bármelyik választott képviselőnk, képviselőink testületei, az
Országgyűlés hazánk alkotmánya, alaptörvénye vagy a nemzet érdeke ellen
tesz, örök időkre szabadságunkban áll annak ellenszegülni és ellent
mondani anélkül, hogy jogsértést követnénk el.
A Magyar Nemzettest minden tagjának az 1222-ben kibocsátott Aranybulla szerint: "...szabad (...) a hűtlenség minden vádja nélkül ellentállni és ellentmondani."
A törvénysértő hatalommal szembeni ellenállás e jogával élt a Magyar Nemzet a 18. század első évtizedében, II. Rákóczi Ferenc szabadságharcában, 1848-49-ben, s végezetül 1956-ban.
A Magyar Nemzet sorsát 1990 óta irányító politikusok – pártállástól függetlenül – valamennyien szándékosan vagy gondatlanul a romlás felé vitték az országot, és álságos népszavaztatással, választási csalásokkal bekényszerítették Hazánkat az Európai Unióba, ami a Nemzet érdekeinek végkiárusításával egyenlő.
Az Alkotmányozó Nemezetgyűlés ezek után kötelességének tartja, hogy az Alaptörvény elfogadásával egy időben ellenállásra szólítsa fel a Nemzettest minden tagját!
Alkotmányjogi, jogos védelemre hívunk mindenkit!
A magyar közjogi felfogás szerint ugyanis, a hagyományos magyar jogrend felforgatását célzó erőszak (pl. a pénzügyi megszállás), nem lehet jogos, de az illegitim hatalom elleni szabadságharc mindig az! Mert az igaz jog nem köteles meghátrálni a hamis jogtalanság erőszakosságával szemben, hiszen a jogtalanság, jogot nem alapít!
Forrás: www.magyarokszövetsége.hu
Szerk.: Szathmáry Olga
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
2010.01.15.18.órakor a MAGYAROK SZÖVETSÉGE BUDAKESZI KÖZÖSSÉGE MEGHÍVÓJA