Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
DACZÓ ÁRPÁD
A GYIMESI BABBA MÁRIA
1. A gyimesi Kosteleken történt 1973-ban, hogy kenyeret akartam vágni, de nem kaptam a kést.
Végül kissé ingerülten
kérdeztem a mellettem segédkező csángó leánykától:
- Emma, hol a kés?
- Tudja a Babba Mária - felelte ő.
A meglepetéstől felkiáltottam:
- Mit mondtál?
A leányka megszeppent az erős hangtól.
Most már félve nézett rám,
és halkan kérdezte:
- Nem jól mondtam?
- Jól mondtad, Emma!
Ti itt úgy mondjátok,
hogy Babba
Mária?
- Igen, úgy mondjuk.
- És mikor mondjátok?
- Mindig.
- Mindig? Akkor is, amikor nem tudjátok, hogy hol
van valami?
Babba Mária tudja?
- Igen, mert a Babba Mária
mindent tud.
- Biztosan tudod azt is,
ki az a Babba Mária.
- A Babba Mária a Szép Szűz Mária. Olyan ő, mint a
Jóisten.
- Mint a Jóisten? Talán még imádkoztok is hozzája.
- Igen, mondjuk az Üdvözletet, a Most segíts meg Máriát,
és kérjük, hogy segéljen meg a Babba Mária.
2. A Babba Mária elnevezéssel legelőször Csíksomlyón
találkoztam.
Egy csíkborzsovai asszony a fiacskájának így mutatta
meg a csíksomlyói
Mária kegyszobrát:
- Né, látod, ott van a Babba Mária.
Kíváncsian kérdeztem
akkor az asszonyt,
hogy mit
jelent a Babba
Mária.
- Azt jelenti, hogy Szép Szűz Mária. Mert a babba azt
jelenti, hogy
szép.
- Azért Babba Mária, mert szép?
- Igen. Ha a gyermekeknek azt akarjuk mondani, hogy
szép, azt
mondjuk, hogy babba, babbás.
Mert a babba, az szép.
- Mária is azért Babba Mária,
mert szép?
- Igen. Ő a legszebb.
Azért Babba Mária.
Egy másik alkalommal akkor találkoztam a babba szóval, amikor új ruhába öltözködtem.
Meglátott egy menasági öreg. Kedvesen összecsapta a kezét
és úgy mondta:
- Jaj, milyen babba!
- Babba? - kérdeztem. - Rég voltam én baba. Bár
fiatalabb volnék!
- Nem baba, hanem babba.
Két b-vel - magyarázta az öreg bácsi. - Babba annyi, mint szép.
Babba. Babbás.
3. Az előbb említett csángó leánykától való hallomás után
először az
emberek egymás közti beszédét kezdtem figyelni.
Kíváncsi voltam, hogy minden kérdezgetés nélkül, a maguk természetes szóhasználatában hogyan említik Babba Máriát.
Egy reggel a buszmegállónál hallom, amint az egyik asszony ezt
mondja:
- Most bemegyek a városba.
Valami cipőt szeretnék venni, ha megsegít a Babba Mária.
- Én is bemegyek. Beteg a kicsikém. Orvosságot kellene hozzak.
Csak segéljen meg a Babba Mária,
hogy hamar haza is tudjak jönni
- mondta egy másik asszony.
Egy estefelé egy asszony a tehenei után indult:
- Az oktalanok nem jöttek haza. Meg kell keressem őket.
Csak vezetne a nyomukra
a Babba Mária,
nehogy besötétedjek az erdőn.
Egy kaszálóból jövő emberrel találkoztam.
- Csak jó üdőt adjon a Babba Mária hónap is, hogy száradjon a
rendem - mondta.
- Messze van a kaszálója?
- Kinn a Borda tetejin. Csak haza kellett jöjjek, mert most kell
malacozzék a gőjém. Csak szabadítaná meg hamar a Babba Mária.
- A tehenet is Babba Mária szabadítja meg, amikor borjúzik? -
kérdeztem.
- Az, az áldott.
- Hát amikor a felesége szülés előtt állott? Akkor is a Babba Máriához fohászkodott?
Magától értetődően felelte:
- Hogyne! Hát ő az, aki az asszonyt is megszabadítja a terhétől.
Ezek után módszeresen kezdtem kutatni Babba Mária után.
4. Kosteleken az emberek, ha felfohászkodnak, nem annyira Istent
emlegetik, mint inkább Babba Máriát.
Feltűnő, hogy különösen születésnél ő a fő segítő; mind az állatoknál,
mind az embereknél ő szabadítja meg a vajúdót a terhétől.
Ő a fő oltalma az állapotos asszonynak is, a magatehetetlen magzatnak is.
A 74 éves Oláh Demeterné Bereczki Virággal így beszélgettem:
- Ha tehene borjúzás előtt állott, kérte a Babba Mária segítségét?
- Hát hogyne kértem volna! Mindenre az ő segítségét kértem,
az
áldottnak.
- Akkor is, amikor maga állott szülés előtt?
- Ó, hát hogyne kértem volna!
Mind azt mondtam: segéljen meg a felséges Babba Mária!
Szabadítson meg az áldott Babba Mária a nagy
terütől.
- Még mire mondták: Babba Mária?
- Hát arra, hogy ő adta az ételt.
És őt kértük, hogy rendelje ki mindennapra.
Ha szép gúnyát kapott a gyermek,
azt mondtuk: köszönd meg
Babba Máriának. Ó küldte a szép gúnyát. Imádkozzál és köszönd meg neki! A gyermekeknek váltig mondtuk a Babba Máriát.
Ők kérdezték is:
Hol van a Babba Mária?
Mi azt mondtuk, az égben, de mindenütt is ott van a Babba Mária.
Ő mindent lát, mindent tud,
légy jó, hogy megsegéljen
a Babba Mária.
Egyszer egy férfitól rnegkérdeztem:
Maga ismeri azt a szót,
hogy Babba Mária?
- Ismerem és mondom is, hogy segéljen meg a Babba Mária.
- Mire kéri különösképpen a Babba Máriát?
- Tudja, mikor a tehén borjúzik, akkor mondom váltig, hogy szabadítsa meg hamar a Babba Mária.
Ez
a nyilatkozat azért fontos,
mert a kosteleki ember legfőbb gazdagsága az állat.
Azért aggódik, imádkozik,
imádkoztat a pappal.
Időközönként korpát, kukoricalisztet,
sót, fokhagymát áldat meg
és a megáldott ételből
kever az állatok kóstjába,
hogy ne érje betegség őket.
Az állatokról való gondoskodást elébe helyezi sok egyéni érdekének is.
Így érthető, hogy ez az ember is elsősorban a tehenére gondolt, amikor Babba Mária felől kérdeztem.
Minden más ellő állatért is Babba Máriához
fohászkodik.
Az állatokkal való kíméletes bánásmódra is Babba Máriával figyelmeztetik a gyermeket
(Álmási Demeter, 56 éves):
- Az állatokat ne verjed, csak vékony vesszővel terelgesd, különben megharagszik Babba Mária.
Még az időjárást is Babba Mária rendezi.
- A Babba Mária ha megtartaná az üdőt, estig lefogyatnám
ezt a
darabot - mondta egy férfi.
Különösen vihar esetén menekülnek Babba Máriához.
Gerczuly Miklósné Csilip Karolina (71) mondta:
- Nagy üdő esetín, amikor jő a fekete felhő, szembe vetünk vele
[keresztet rajzol a levegőbe], és ezt mondjuk:
"Babba Mária,
Vidd el a nagy üdőt,
Hol kutyák nem ugatnak,
Kakasak nem szólnak,
Kovásszal nem sütnek kenyeret."
- Mit jelent ez a mondás?
- Azt, hogy vigye el a Babba Mária ojan hejre a nagy üdőt,
hol nem tehet kárt emberben
és semmi emberi dologban.
Ahol emberi lény nem lakik.
- Milyen az a hely?
- Háb ojan távoli magas hegy,
nagy sziklákkal.
- Maga kitől tanulta ezt a mondást?
- Oláh Rozáliától, aki 1973-ban hót meg, 90 éves korában.
- Amikor dörög és villámlik, mit mondanak?
- Görgetéskor ezt mondjuk: Vessünk keresztet, mert haragszik a
Babba Mária.
Amikor pedig elment a vihar:
A Babba Mária megadta,
hogy az áldott nap felsütött még egyszer.
Nagy esőben, hosszú útról jöttek haza néhányan.
Közben behúzódtak;
egy fa alá kissé szusszanni.
Egy 15 éves leány megázva, megfázva így kezdett esengeni:
- Drága Babba Mária, állítsd el az esőt! Áldott Babba Mária, csak addig ne essen, míg
hazaérünk!
Gerczuly Demeter (41) tanúsága szerint az ártatlanul
szenvedő ember is Babba Máriánál keres menedéket.
Ő édesanyjától,
Csilip Ilonától
tanulta, hogy mit mondjon ilyenkor:
- Ha megbánt valaki és ártatlannak érzem magam, ezt
mondom:
a Babba Mária nem alszik, az áldott.
Ó tudja és látja.
Ha útra indult valaki otthonról,
azt is Babba Máriával eresztették el.
Gerczuly Andrásné Timár Virág (48) emlékszik, hogy kicsi korában
sokszor hallotta, amint az apja útra indult a
szekérrel, s az anyja így
búcsúzott tőle:
- Segéljen meg a Babba Mária! Térjél vissza
szerencsésen.
A gyermekek jóra intésében szintén Babba Mária a fő
pedagógiai
érv:
- Légy jó, mert lát a Babba Mária! - Ne légy rossz,
mert megver
a Babba Mária! - Én most itthon hagylak egy kicsikét.
Ne félj egyedül,
mert veled van a Babba Mária! -
Na ugye, rosszalkodtál.
Elestél. Megütötted magad.
Látod, megvert a Babba Mária.
- Megijedtél a kutyától? Ugye nem harapott meg?
Megvédett a Babba Mária.
- Elvágtad az ujjacskádat! Mondtam,
ne járj a késsel! Hadd el, na.
Gyere, bekötöm, hogy gyógyítsa meg a Babba Mária.
- Most kukulj le
szépen és aludjál.
Vigyáz rád a Babba Mária.
Ha reggel a gyerek mosdatlanul kezd enni, ezt
mondják:
- Babba Mária haragszik,
mosakodj meg!
Vagy tréfásabban:
- Babba Mária a válura szalasztotta a disznyót - mert
a disznó is
mosdatlanul áll neki a vályúnak.
Ha a leányka fésülködés után nem mosakszik meg, akkor is
sír Babba Mária; így akarják tisztálkodásra nevelni, mire ő
serényen megmosakszik.
Ha valamelyik leányka fütyül,
sietve figyelmeztetik:
- Ne fütyülj, mert sír a Babba Mária.
Nem is hallottam Kosteleken soha nőt fütyülni.
Vagyis bölcsőtől a sírig az élet minden vonatkozásában,
mindenütt és
mindenkor Bábba Mária a fő oltalom, menedék és segítség.
5. Amikor kutatásaimban idáig jutottam, ismét fölmerült
a kérdés:
Kicsoda ez a Babba Mária? Csakugyan igaza volt-e a
leánykának, amikor
azt mondta, hogy olyan ő, mint az Isten?
Váta Andrásné Csilip Erzsébetet (65) kérdeztem meg
egyszer, épp akkor jött haza a menye a szülészetről:
- Mondja, Erzsi néni, amikor a menyét elvitte a
mentő, imádkozott-e
érte?
- Már hogyne imádkoztam volna!
- Kihez imádkozott?
- A Babba Máriát kértem, hogy szerencsésen szabadítsa
meg.
- A Babba Máriát? Nem a Szép Szűz Máriát?
- Én kértem a Szép Szűz Máriát is, az áldott Babba Máriát
is, a
Jóistent is, hogy szerencsésen szabadítsa meg.
- Ki az a Babba Mária, hogy őt külön is kérte?
- A Babba Mária? Hát az a Jóisten.
- A maga édesanyja is így mondta?
- Igen, édesanyám váltig emlegette a Babba Máriát. Most
a fiatalok
már ritkábban mondják.
- Látom, maga is váltig emlegeti. Többször emlegeti,
mint a Jóistent?
- A Jóisten felett mondjuk a Babba Máriát.
- A Jóisten felett? Hogy érti ezt?
- Úgy, hogy a Babba Máriát inkább kérjük, mint a
Jóistent. Többet
kérjük őt. A Jóisten meghallgat, de a Babba Máriát
hamarabb kérjük,
az áldottat. Vátig hozzá fojamodunk, a Babba Máriához,
az áldotthoz.
Magyarcsügésen egy öregasszonnyal hozott össze a
sorsom: Bodor
Fülöpné Antal Erzsébettel (80). Leánykorában egy ügyvédnél
szolgált,
ezért kissé tudálékos. Annál értékesebb a nyilatkozata:
- Gyimesen, az Áldomás patakában születtem. Templomunk
messzecske volt a határon, de azért adventben rendesen
eljártunk a hajnali
misére. Hat-hétesztendős lehettem akkor. Emlékszem,
édesanyámat ha
valaki megkérdezte, hová mentek, azt mondta, hajnali
misére megyünk,
ha megsegít a Babba Mária. Mert a régiek így mondták.
Csak miután
imakönyvünk lett és miután iskolába kezdtünk járni, akkor
kezdtük így
mondani, hogy ha megsegít az Isten. Addig mind ezt
mondtuk: ha megsegít a Babba Mária. Kicsi korunkban mindig így
mondtuk. Csak az iskolában tanultuk úgy, hogy ha megsegít az Isten.
- Tehát addig úgy tudták, hogy Babba Mária az Isten?
- Mi kicsi korunkban más Istent nem is tudtunk,
csak a Babba Máriát. Ő volt a gyerekek Istene. Csak később, a
hittanórán tanultuk meg,
hogy mi Máriát nem imádjuk, csak tiszteljük. Én azonban
még most is
inkább a Babba Máriához imádkozom.
- Tud valami Babba Mária-imát? Olyan imát, amelyikben
Babba
Máriát emlegeti.
- Ojan imát nem mondtunk. Inkább csak fohászkodtunk a
Babba
Máriához, hagy Babba Mária, légy velem, Babba Mária, ne
hagyj el,
Babba Mária, segélj meg.
- Tehát Babba Máriáról azt tudták, hogy Isten.
- Igen, mert váltig őt kértük.
Isten volt tehát Babba Mária: a gyermekeknek ő volt
az egyetlen
Isten, a felnőtteknek pedig egyenlő volt az Istennel.
6. Egyik este Vaszi Gyula (59) családjánál (felesége
Vrencsán Viktória, (48) ismét csak Babba Mária után érdeklődtem. Az
asszony végül is
kissé restelkedve vallotta be, hogy kicsi korában,
amikor a hegy mögül
feljött a Hold, édesanyja kihívta az udvarra, és úgy
mutatta neki nagy
örömmel:
- Né, felbútt a Babba Mária.
- Mit mond? És ez igaz?
- Igen - felelte most a házigazda. - Ezt maga még
nem hallotta?
Kicsi korunkban nem is tudtuk, hogy a Holdat
Holdnak hívják. Az a
Babba Mária volt.
Az ókori nagy népek vallásában a Hold mindig
istenasszony volt,
mégpedig fő istenasszony: Izisz az egyiptomiaknál,
Szeléné a görögöknél,
Luna a rómaiaknál. És Babba? A magyaroknak vagy a
magyarok egy
részének lett volna az istenasszonya? Ezt kutassák ki
a vallástörténészek.
Én mindössze annyit tehetek, hagy a néphagyomány nyomán
még inkább bebizonyítom: Babba Mária Gyimesben valóban a
holdistennőt jelentette.
7. Immár könnyebb volt a dolgom, mert kérdéseimmel
egyenesen a
tárgyra térhettem:
- Igaz, hogy a Hold Babba Mária?
A már idézett Gerczuly Miklósné mesélte:
- Édesapám, Csilip Péter nem is nevezte a Hódat
másképpen, csak
Babba Máriának. Feléje fordulva imádkozott este,
reggel pedig a felkelő
nap felé. Mindig keletre fordulva imádkozott. Mi is
így imádkozunk
most is az öregemmel. Látja, a keleti falon van a
kereszt. Régen mindenki háza keleti falára tette a keresztet vagy a
szentképet. A Babba
Mária képét is, és arra felé fordulva imádkozott. Kelet
felé. Onnan jött
fel mindig az áldott nap és a Babba Mária. Régen így
mondtuk: Né, felbútt a Babba Mária. A Babba Mária az égen jár. Azért
mindent belát,
mindent tud. Mindig vigyáz. Mindenre vigyáz.
- Azt mondta, hogy a Babba Mária képét is a ház keleti
falára
tették. Milyen volt az a kép?
- Mária a kicsi Jézussal. Az a Babba Mária képe. De
minden Mária-kép is Babba Mária. A gyermeknek minden ojan kép,
amejiken Jézus van, az már Babba Mária. Mert a gyermek úgy
ismeri meg az Istent,
hogy az Babba Mária.
Bárkit kérdeztem azután, az itt született
lakosok nagy
része, különösen az idősök, ezt mondják:
- Igen, a Hold, az Babba Mária.
Annyira bennük él ez a tudat, hogy a
legtermészetesebb módon beszélnek róla most is.
Egy téli hajnalon szánnal mentünk valahova. A lovas
gazdán kívül
még egy ember is velünk volt és négy fiúcska. A
gyermekek a szánkózás
örömében jókedvűen viháncoltak. Végül is az ember így
csitította őket:
- Legyetek jók, néz a Babba Mária - és felmutatott a
Holdra.
A fogyó Hold vékony sarlója épp ott lógott fölöttünk a
fenyők hegyén, és valósággal szikrázott a fénye a téli hajnal
derengésének tiszta
levegőjében.
A gyermekek erre hirtelen elhallgattak, és úgy nézték
a Holdat.
Egyikük aztán meg is szólalt. Mintha engesztelni
akarta volna rosszaságáért, ezt mondta:
- Né, mijen szép a Babba Mária!
Kurbuly Györgyné Bokor Borbála (44) mondta
Magyarcsügésen:
-Mikor Dezső fiam kicsi vót, hajnalban felkeltünk
fonni. A Hold
éppen akkor szentült le. Mondom a gyermeknek, né a
Babba Mária. A
gyermek nézte, nézte. Becsukta az ajtót, aztán megint
kinyitotta és úgy
nézte, mijen szép a Babba Mária. Aztán a Hold
leszentült a hegy mögött. A gyermek még egyszer látni akarta, kinyitotta
az ajtót, de már
nem látta, mert leszentült vót a Babba Mária. Akkor
elkezdett rekegni a
gyermek:
Édesanyám, lement a Babba Mária. Nincs a Babba Mária.
- Hadd el, fiam, hónap reggel visszajön - mondtam
neki. - Így
vigasztalódott meg aztán.
8. Amint a gyermek értelme nyiladozni kezd, a tátá és
a mámá, az
édesapám és az édesanyám szavai mellett a Babba Mária
nevét tanulja meg legelőször. Ha egyebet nem is tud a gyermek, de
kicsi kezével már
a falra mutat, a Mária-képre. Az anya is boldog, ha
gyermeke már meg
tudja mutatni, hol van Babba Mária, s még inkább
akkor, ha már fel is
fohászkodik, összetéve kicsi kezét:
- Babba Mária, segélj meg! Babba Mária, légy velem!
Ez a gyermek első imája. Számára nincs is más Isten,
mint Babba
Mária.
Annak bizonyításához, hogy Babba Mária tulajdonképpen a
Hold,
az újholddal kapcsolatos szokások is hozzájárulnak. Ha
valamelyik családtag kinn észreveszi, hogy újhold van, az bemegy és
kezdi kihívni a
házból a többieket:
- Gyertek ki, valamit mutatok.
Nem mondja meg, hogy mit mutat, mert ha benn
megmondja, akkor
abban a hónapban valamit elront, pl. eltör egy
tányért. (A már idézett
Almási Demetert gyermekkorában megverték a szülei,
mert már benn
a házban elárulta, hogy miért hívja ki őket.) Csak kinn
mondja meg,
hogy újhold van. Akkor aztán feléje fordulnak, és
összetett kezekkel fohászkodnak.
Egyik este Gyepecén voltam. Épp akkor jött fel az
újhold, amikor
beléptem Kászoni Fekete Tamás .(43, felesége Csilip
Mária, 40) udvarára. Ismerve már a szokást, bekiáltottam a házba:
- Jöjjenek csak ki, valamit mutatok!
Erre kijött az ember is, az asszony is. Örömmel nézték
az újholdat.
Amint vártam, hogy mondjanak valamit, az asszony
hirtelen befutott a
házba, kihozta másfél esztendős fiacskáját, férjének a
karjára tette, és
az újholdra mutatva mondta:
- Né, Mihájka, Babba Mária! Felbútt a Babba Mária!
A gyermek odanézett. Kicsi karját is felemelte, s
most ő is mutatta:
- Né, Babba. Né, Babba.
Erre az asszony örömében énekelve kezdte mondani:
- Mihájka már tudja, hol a Babba Mária! Mihájka már
tudja, hol a
Babba Mária!
Közben körültáncolta a férjét. Majd elkapta a gyermek
kezét, összecsókolta, és most már ellenkező irányban is
körültáncolta a férjét:
- Mihájka már meg is mutatta, hol a Babba Mária!
Mihájka már
meg is mutatta, hol a Babba Mária!
Az apa mosolyogva állott ott egy helyben, a Hold
felé fordulva. Kezét gyermeke fejére tette, és boldogan nézte táncoló,
éneklő feleségét.
Közben kijött a házból egy nagyobb, már iskolás leányka.
Az ember azt
is, asszonyát is magához vonva, közösen kezdték mondani:
- Ebben a hónapban is segéljen meg a Babba Mária.
9. Kutatásaim közben az is gyakran feltűnt, hogy
egyesek olyan
nehezen nyilatkoztak: nem akartak beszélni Babba
Máriáról; mintha valami szent titoktartás kötelezné őket.
Legjellemzőibb volt az özv. Vaszi Györgyné Ambrus
Erzsébettel (79)
történt esetem. Amikor tőle is érdeklődni kezdtem,
ijedten nézett rám:
- Nem tudok én ijesmit. Semmi ijesmiről nem tudok.
Pedig tudtam róla, hogy tud. Azt is tudtam róla,
hogy ő a Felszeg
ismert vízvető és kenőasszonya, aki titkos szavakat
suttog, amíg cselekményeit végzi. Hiába bátorítottam, noszogattam, csak
hallgatott. Később az egyik leányától tudtam meg, hogy egy pap
megfenyegette, amiért
babonaságokkal foglalkozik. Valószínű, hogy régebb is
ugyanígy történhetett: tiltották nekik a papjaik mindazt, ami a
keresztény tanítással
nem fért össze. Mivel azonban ezeken a szétszórt erdei
településeken
papokkal ritkán találkoztak, mélyebben nem ismert
keresztény hitük
mellett az ősöktől átvett hiedelmeket is zavartalanul
gyakorolhatták.
Így maradhatott meg ennyire nyíltan és hamvasan Babba
Mária tisztelete. Annál is inkább, mert ez a kultusz, amint
e1őbb láttuk, egyenesen
és könnyen vezette el őket a kereszténység Istenéhez.
Volt több olyan esetem is, amikor a kérdezett nyíltan
bevallotta,
hogy Babba Máriáról nem szabad beszélnie. Legjellemzőbb
példa özv. Bereczki Demeterné Csilip Ágnes (94).
- Ágnes néni, mit tud Babba Máriáról?
Az öregasszony rám nézett, csak nézett, és nem szólt egy
szót sem.
- Kedves mámá - bátorítottam -, maga sokat kell hogy
tudjon
Babba Máriáról, hiszen itt született, sokat hallott
róla, és biztosan maga
is tanította gyermekeit, hogy szeressék Babba Máriát.
Magát is biztosan
sokszor megsegítette Babba Mária.
Az öregasszony tovább is csak nézett, aztán lassan
megszólalt:
- Róla nem szabad beszélni.
- Nem szabad beszélni? Talán csak nem tiltotta meg
valaki?
- De igen.
- Ki tiltotta meg, mondja?
- Nem tudom.
- Mondja meg bátran, néni, ki tiltotta meg és mikor?
Mostanában,
vagy már régen?
- Már rég.
- Ki volt az, aki megtiltotta? Emlékszik reá?
- Nem. Rég volt. A Babba Máriáról nem szabad beszélni.
És többet egy szót sem szólt az öregasszony. Csak ült némán
künn az
udvaron, egy fenyőgerenda végén, és majd közel száz
esztendő emlékezéseinek tömkelegéből is csak annyit tudott felszínre
hozni, hogy Babba
Máriáról nem szabad beszélni. Őt szentfélelemmel
rejtegetni kell!
10. Közben minden általam elérhető forrást felkutattam,
hátha valaki valahol már találkozott Babba Máriával és írt is
róla, de sehol semmi
följegyzésre nem akadtam. Mindössze a babba került elő
néhány szótárban, és pedig:
Első adat 1803-ban Baróti Szabó Dávidtól, a gyűjtés
helyének jelölése nélkül: Babba; szép. Tsetse babba, így szólnak a
kisdednek."1
A következő adat 1838-ban az akadémiai tájszótárban, Túry
Ignác gyűjtése: Babba: szép a kis galatyló gyerekeknél. Székely
szó"2 - de
nem tudjuk, hogy a Székelyföld melyik részéből.
Czuczor-Fogarasi szótárában 1862-ben, ismét a gyűjtés
helye nélkül: Babba: gyermeknyelven annyi mint szép, csinos,
csecse."3
1863-ban, Kriza János Vadrózsák című székely népköltési
gyűjteményének tájszótári részében: Babba, babbás: szép, csinos.
Babbáson
felötözött a gyermek."4 A szótár élén Kriza azt írja, hogy
Hol a táj nincs
megnevezve, ott H[árom]szék értendő" - tehát ez az adat
is bizonyára
háromszéki eredetű.
1905-ben Hajdó Ödön gyűjtése, ismét Háromszékről: Babba: szép;
kis gyermekekhez intézett kedveskedő megszólítás, Háromszék."5
Gombocz-Melich etimológiai szótára, 1914-1930 között, Baróti Szabó, Czuczor-Fogarasi és Hajdó adatára hivatkozott: Babba: szép, kecses. Gyermeknyelvi szó."6 Ugyanitt találunk utalást egy brassói
szász előfordulásra is.7
A mitológiai szótárakat szintén átnézve, mindössze két olyan nevet
találtam, amely a Babbával rokon hangzású. Az egyik a sumér Baba,
más olvasatban Bawu vagy Bau: a termékenység istennője, vagy földanya, aki életet lehel az élőlényekbe.8 A közisrnert szláv Babának9
semmi olyan tulajdonsága nincs, amely a gyimesi istennővel
rokoníthatná.
Babba Mária nyomait a Székelyföldön, elsősorban Csíkban kellene
tovább kutatni. Talán az a rejtély is megoldódnék, hogy miért lett
Babba
Mária kultikus központja Csíksomlyó, vagyis hogy századok óta miért
épp a somlyói Máriához sereglenek a búcsújáró székelyek
és csángók.
Forrás: http://www.bucsujaras.hu,
Megjelent: Népismereti Dolgozatok 1980. Kriterion, Bukarest, 1980. 231-239.old.
JEGYZETEK
1 Baróti Szabó Dávid: A magyarság virági. Komárom 1803. A végén lapszá-
mozás nélkül: Toldalék a kisded szótárhoz.
2 Magyar tájszótár. Buda 1838. 27.
3 Czuczor Gergely-Fogarasi János: A magyar nyelv szótára. Pest
1862. I.
369. h.
4Kriza János: Vadrózsák. Székely népköltési gyűjtemény. Kolozsvár
1863. 492.
5 Zolnai Gyula: Tájszók gyűjteménye. Magyar Nyelv I(1905) 282.
6 Gombocz Zoltán-Melich János: Magyar etymologiai szótár. Bp.
1914-1930.
I. 210. h.
7 Babba: in der Kindersprache schön, kleidsam (Kronstadt.)"
Siebenbürgisch-
sachsische Wörterbuch. Dritte Lieferung. Strassburg 1910. 363.
8 Mitológiai ábécé. 2. kiad. Bp. 1973. 121. (Komoróczy Géza: A
sumerek) és
Szabó György: Mediterrán mítoszok és mondák. Mitológiai kislexikon:
Bukarest
1977. 73.
9 Szabó György: Európai mítoszok és mondák. Mitológiai kislexikon.
Bukarest
1977. 24. Baba.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!