Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
11 éve | Szathmáry Olga Ottilia | 0 hozzászólás
kel kapcsolatos kérdésnél.
A görög és latin szerzők a szittya elnevezést rengeteg különböző népre alkalmazták teljesen szabadon és ezek az adatok egymásnak ellentmondanak.
Magyarországon a hivatalos tudós céh két évszázadon
keresztül ösztökélte a nemzetet, hogy felejtse el a szittya származás „ abszurd
elméletét”.
A nemzet ezt a törekvést határozottan visszautasította, annak ellenére, hogy a tudós céh nevetséges érzelgéssel és ravasz sznobsággal vádolta az elmélet elfogadóit.
Míg a "művelt" közönség általában elfogadta a finn-ugor összehasonlító nyelvészet igazságait.
A legnagyobb részének a lelkében megmaradt az a nyugtalanító érzés,
hogy a magyarok eredetéről nem tudjuk a teljes igazságot.
Nem kétséges, hogy a magyar nép ősei bizonyos ideig a Meotisz legendás ingoványai között,
- az Azovi tenger partján - Szkithiában éltek.
Ez az a terület - a Fekete tengertől északra bizonyára része
a szittyák világának -
amelyet a klasszikus szerzők leírtak.
Leírják ugyanazt a területet az ősi magyar krónikák is,
földrajzilag meglehetősen pontosan úgy, mint azt a jó földet, amelyre a magyarokat a régebbi csodaszarvas vezette,
miután az eredeti hazájuk „Evolat” (másutt Evilath – a Szerk.)
túl népessé vált.
Ismerjük ennek a Fekete tengernél fekvő ősi Magyarországnak a nevét is: Dentumoger, amit úgy fordíthatnánk, hogy
„Magyar föld”
a Don torkolatánál.
Bizánci források megerősítik ezt a
tényt: ez az a hely,
ahol a magyarok az első ezredév
közepe táján éltek.
De hát honnan jöttek oda?
Hogy kerültek oda?
Az általánosan elfogadott,
kéznél lévő
elmélet szerint a magyarok eredeti
hazájukból,
az Ural lejtőiről sodródtak
a Fekete-tenger partjára.
De legyen szabad megjegyeznem, hogy ez a dolog nem volt olyan egyszerű. Nézzük csak a történetet a régi korszaktól kezdve.
Az emberiség hajnalán, a tűz nagy feltalálása után
emberi csoportok népesítették be az eurázsiai kontinenst. A régi korszakok
kalandos, észak emberei elválasztódtak a déli (útjainak) rokonaitól. A déli
tengerek lakói megmaradtak a meleg tengerek kényelmes lakóhelyein, és a
tengerekbe ömlő folyók partján. Az északiaknak szembe kellett nézni és meg
kellett küzdeni a változó időjárással, évszakokkal és ez a küzdelem a
mérsékelt, sőt a hideg égöv megfelelő lakóivá edzette, fejlesztette őket.
Az északiak ismét különböző csoportokra oszlottak.
Az egyik csoport a szigorú, hideg időjárási viszonyok között klasszikus mongolokká
fejlődött. Egy másik nagy csoport ugyancsak sok alcsoportra oszolva Amerikába
vándorolt és az indiánoknak lett az őse. A legnagyobb csoport közülük, alapvető
kaukázusi tulajdonságokkal, keresztül vándorolt az egész mérsékelt övű
Eurázsián, mint a régi kőkorszak vadász népe. A kaukázusiak, akik zömmel
nyugatra tartottak, valószínű ősei lettek annak a fajnak, amelyet később
indoeurópainak neveztek. A másik alapjában véve rokon csoport, mely főleg
Közép-Európa és Közép-Ázsia között hullámzott, sok más népnek őse lehetett,
amelyeket aztán a klasszikus szerzők szittyáknak neveztek.
Valószínűleg látszik, hogy a szittya népeknek ez az
ősi csoportja volt az, amely Ázsiában és Európában a soluteriainak nevezett
kultúra nyomait hagyta, mintegy 35. 000 évvel ezelőtt. A soluteriaiak
szakképzett vadló-vadászok voltak, és a szittyákat a lótenyésztésben való benső
kapcsolatuk és a lovaglásban lévő jártasságuk jellemezte.
A szittya név használatát a legjobb klasszikus
szerzőknél megtaláljuk. Hérodotosz, Strabo, Pliny, Cortius és mások gyakran
magyarázzák, hogy amikor a szittyákról beszélnek, akkor ezeknek a népeknek egy
nagyszámú csoportját értik, amelyek közül soknak van saját neve, de lényegileg
ugyan ahhoz a nemzethez tartoznak.
El kell tekintenünk itt a százados tudományos
vitáktól a klasszikus szerzők megbízhatóságát és a különböző szittya népek
etnikai rokonságát illetően. A mi kiinduló feltevésünk az, hogy a kaukázusi
csoportnak indoeurópaiakká és szittyákká való kettéoszlása az emberiség
történetében viszonylag késői korban következett be, és a legősibb szittya és a
legrégibb indoeurópai nyelv egymás közt kölcsönösen érthető testvérnyelv volt.
Megemlítjük, hogy még nagyon sok kutatómunkát kell
elvégezni ahhoz, hogy a szittya népekkel kapcsolatos problémákat tisztán
lássuk. Mégis egy véglegesen meghatározott névsor adása nélkül, csupán a
további előadásaink könnyebb gyakorlati megértése céljából megnevezzük itt
azokat a népeket, amelyeket a szittya család legfőbb csoportjának tartunk.
Ezek:
1.) Az – „AZ, AS, SA, vagy Su” néven ismert népek,
amelyek Kis-Ázsiát a korai korszakban nagyrészt benépesítették. Ezek lehettek
az ún. „Termékeny Félholdnak” és Anatóliának, sőt éppen még a Duna völgyének is
kezdetleges földművelői. Lehet, hogy ők adták Ázsiának az Ázsia nevet. A korai
krétai és ciprusi kultúra rokonságot mutat az ő kultúrájukkal. Ezeket a népeket
említik az ékírások feljegyzései: úgy látszik ez a nevük maradt fenn a sokkal
későbbi: az Uz, Osset, Jazig népnevekben, sőt talán az Észt és a Szittyák nép
nevében is.
Felmerül az a kérdés is, hogy a későbbi nyelvileg
sémitává lett asszír nép is tartalmaz ilyenfajta etnikai elemeket, és hogy az
„AZ” nép valamiféle módon a Kassziták és a Kazárok őse volt.
Feltételezhetjük, hogy a Sa nép volt Mezopotámiának
régóta keresett, sumírok előtti népe, lakója. E tehetséges nép egyes
ágazatainak a számlája javára írható. Atpatochyja a Kr. előtti 5-4. század
kimagasló kulturális központja volt. Kő utcái voltak, közhasználatra szolgáló
épületei, és igen finom, művészi kivitelű cserépedények maradtak fenn.
Lehetséges, hogy a SA népcsoport egyike később még az EL-Ubaid néven ismert
kultúrának is a hordozója volt, amelynél gyönyörű, sokszínű cserépedényeket
találtak. Az igazi sumírok megérkezése után, úgy látszik, hogy a SA nép kénytelen
volt észak felé kitérni, az északi hegyekbe, a sumír világ egyik részébe,
amelyet az ékírásos bizonyítékok Subartunak neveznek. Az újabb irodalom ezt a
népet gyakran nevezi subariannak.
2. / A SUMÍROK
Ez a tehetséges és életrevaló északi nép rokonságba
volt a SA néppel, de nem volt vele azonos. Ő volt az első magas civilizációnak
megteremtője Mezopotámiában. Ez a civilizáció a Kr. előtti 4. és 3. évezredben
egy sok népből összeolvasztott etnikai elemből álló népcsoportra épült fel. Sir
Leonard Wooley hosszú és alapos tanulmányában meggyőzően és minden kétséget
kizáróan bebizonyította, hogy csak a sumíroknak van egyedül joguk, igényük
arra, hogy őket az írás feltalálóinak tekintsék.
A régészet fejlődése újabban kiderítette azt az
igazságot, hogy a sumírok valószínűleg biológiailag is, de kulturálisan minden
bizonnyal elődei voltak a későbbi szittyáknak nevezett népcsoportnak.
Ezek a népek a következők:
a.) A médek
Az ókor egyik nagy nemzete, amely az asszíriaiak
után és a perzsák előtt tűnik fel. Jules Oppert orientalista 1879-ben azt
állította, hogy a médek turáni népek. Nemcsak a klasszikus Médeában voltak
jelen: Hérodotosz a Dunától északra élő médekről ír.
b.) A dákok
A nép (dáviaia) a Kaspi tenger és az Aral tó között
telepedett le és innen rajzottak ki csoportjaik. Közép-Európában a dákok
uralmát a rómaiak döntötték meg, de a dákok úgy látszik fennmaradtak Romániában
és Magyarország déli részén is, ahol Tahoknak nevezték őket. A dákok korabeli
csoportjai sok ázsiai népet befolyásolhattak. Lehetséges, hogy a tráciaiaknak
és a törököknek is ők az őseik.
c.) A hunok
A hunok, akiket az egyiptomiak unninak, a kínaiak
hiun-gunak neveztek, először a Kaspi tengertől délnyugatra tűntek fel. Innen
terjeszkedtek ki távoli országokba. Nyugaton Szittyáknak hívták őket. Kelet
felé lovagoltak egészen addig míg el nem érték a kínai falat. Újabb keletű
szovjet ásatások ezeknek a hunoknak (Szittyáknak) meglepően magas szintű
kultúrájára derítettek fényt. A Kr. előtti 7. és 5. században az Altáji
hegységben éltek és ott temették el halottaikat. Úgy látszik a kínaiaknak az
ellenségeskedése kényszeríttette a hunokat, hogy a Kaspi tenger partjain
elterülő régi hazájukba vonuljanak vissza. Innen lovagoltak a Duna felé és
alapították meg Atilla alatt azt a birodalmat, amely Rómát fenyegette.
d.) Az avarok
Ez a nép a történelemben több különböző néven
szerepel, mint Oberok, Varok, Parok a római időkben, mint Partusok. A Kaspi
tenger partján telepedtek le, majd később az Aral tenger felé vonultak, ahol az
Amu Darja (Oxus) és a Sir Darja (Jaxartes) között éltek.
Valószínű, hogy etnikai csoportjuk hasonló szittya
elemekkel együtt a Korezmiai Birodalmat alapította meg, ahol már öntözéses
mezőgazdálkodást folytattak.
Az avarok nagy város- és erődépítők voltak,
kereskedelmük és befolyásuk kiterjedt egészen az urali népekig. Nagy Sándor
meghódította az avarok országát, de nem sokkal a halála után Arsacus
felszabadította az avarokat, akik az Arsac-i dinasztia alatt Krisztus után
250-ig harcoltak a rómaiakkal, amikor Róma az Aral tengerig űzte őket vissza.
Innen a kök-törökök fenyegető nyomása alatt az avarok egy része nyugat felé
vándorolt és 568-ban a Kárpát medencében telepedett le. Rövid életű Duna-menti
birodalmukat Nagy Károly pusztította el.
e.) Turkok
Valamennyi türk nép: az újugorok, kök-türkök,
ottomán törökök, ahhoz az eurázsiai népcsoporthoz tartoznak, amit mi
szittyáknak nevezünk.
f.) A finn-ugorok
Ezek olyan népek, amelyek nyelvei közötti rokonság
alapjait gondos tudományos kutatással állapították meg. A magyaroknak a rokonsága
valamennyi többi csoporttal szemben azonban olyan távoli, hogy kölcsönös
megértésről nem lehet szó. Ezek közül a népek közül a legnyugatiabbak a finnek.
A keleti rokonok napjainkban a Szovjetunióban az Ural hegység minden oldalán
élnek. Herodotosz némelyiket a szittya népek közzé sorolja be. Valószínűleg
ezek közé tartoztak a már kihalt csudok, akikről az orosz néphagyomány, mint
óriásokról és kiváló fémművesekről, kovácsokról emlékezik meg.
Folytathatnánk más csoportoknak a felsorolását is,
amelyeket valamely oknál fogva a nagy szittya közösségnek tekinthetünk. Az
egyik legizgatóbb probléma például az arameusoké, akiket a régi irodalomban
szintén szittyáknak hívnak. Kicsodák ők?
Vajon Írország régi neve: Avan, csak véletlenül
ugyanilyen hangzású? Van-e valami jelentősége a kelta és kál (kaldeus), meg a
scott (skót) és a szkíta (szittya) név közötti hasonlóságnak? Hová tartoznak a
baszkok? Szittyáknak kell-e tekintenünk az etruszkokat? Csábító volna, hogy
ezekre a kérdésekre is kiterjedjünk és megvizsgáljuk azokat, de ezeket inkább a
jövő történészeire kell bíznunk.
A SZITTYA PROBLÉMA
A kérdés, amit fel kell vetnünk és meg is
válaszolunk a következő: lehetséges-e és megengedhető-e komoly tudományos
kutató számára, aki az igazságot keresi, hogy a magyaroknak a szittya eredetét
vegye vizsgálat tárgyává?
Szükséges ennek a kérdésnek a felvetése, mert
mintegy száz esztendőn keresztül, akik ebben a kérdésben leginkább érdekeltek
voltak, a magyar főiskolák hallgatóit, – a jelen sorok íróját is beleértve –
úgy nevelték és módszeresen úgy igyekeztek beállítani, hogy ezt az elképzelést
elvessék.
Könnyen rámutathatunk azokra a nehézségekre,
amelyek a szittya rokonság bizonyítékának útjában állottak.
Az első nehézség az, hogy a modern tudomány azelőtt
is zavarban volt és jelenleg is tanácstalan, hogy tulajdonképpen szabatosan mit
is jelent ez a szó, hogy szittya. Különböző tudósoknak még ma is különböző a
véleményük arról, hogy milyen régi népeket lehet, vagy nem lehet szittyának
nevezni.
A bajok eredete az, hegy a klasszikus görög római
szerzők igen sok esetben említik a szittyákat és egymásnak ellentmondóan,
sokszor lehetetlen történeteket mesélnek róluk. Hipokratesz részletes leírást
közöl a szittyák alkatáról. Ha igaz, amit mond, a szittyák petyhüdt, degenerált
keletiek voltak. De mi tudjuk, hogy Athén városának rendőrsége szittyákból
került ki, ez a tény kereken megcáfolja Hipokrateszt. Elhihetjük-e
Hérodotosznak, hogy egyes szittyák kannibálok, vagy ezt az értesülést is
ugyanabba a kategóriába kell sorolnunk, mint amelyek azt állítják, hogy egyes
szittya törzsek féleszűek vagy kecskelábúak voltak? Egész embercsoport nem
lehet született féleszű vagy kecskelábú. Ezt nem hihetjük el. De mi az, amit
elhihetünk, vagy amit nem lehet elhinni?
Szerencsétlen tény, hogy a klasszikus szittyák
nyelvéről nagyon kevés anyag van birtokunkban. Ennek az anyagnak a szegénysége
csak meglehetősen szűk teret enged nyelvészeti spekuláció számára.
A korszerű tudomány hajlamos arra, hogy a szittya
egység elméletét egészen elvesse, és azt hitesse el, hogy az csupán a
klasszikus írók téves felfogásában létezett.
Végül az a tudós vélemény, amely minden olyan
elméletet, amely a szittya - magyar rokonságot támogatta, erőszakosan is sutba
akart dobni, - nem mulasztotta el rámutatni arra, hogy a régi magyar
krónikások, akik „Szkythiát”, mint a magyar nemzet ősi hazáját írták le, nem
támaszkodnak eredeti népi hagyományra, hanem „Szkythiának” a klasszikus
leírását fogadják el és másolták le. Egyesek bizonyosnak vélik, hogy a
magyarság Szittya eredetéről szóló leírás legenda, csak a XI.-XII. századbeli
krónikások késői kitalálása.
Dehát vétkesek vagyunk a kritikátlan
hiszékenységben, ha mi a középkori krónikások történeteihez térünk vissza,
ahelyett, hogy az újabb kori tudomány állításait fogadnánk el? Nem ismerjük el,
hogy bűnösök lennénk. Az a tény, hogy a krónikások „Szkythia” klasszikus
leírását másolták, egyedül csak azt bizonyítja, hogy a klasszikus irodalmat
tisztelték. Lehet, hogy hozzátették, amit a régi szerzők mondtak, ami a
nemzetben, mint eredeti, ősi hagyomány élt.
Mindenki tisztában van a legtöbb klasszikus szerző
pontatlanságával és megbízhatatlanságával, különösen, ami a történetírás
atyját, Hérodotoszt illeti. Ha azonban nem rendelkezünk megfelelő
forrásanyaggal, azt kell felhasználnunk, ami rendelkezésünkre áll.
Ne feledjük el, hogy a klasszikus irodalmon kívül a
szittyákról olyan eredeti forrásaink, adataink vannak, amelyek pártatlanok és
napról-napra világosabbá és értékesebbé válnak. Ez a régészet.
Az utolsó évtizedekben a szittyákról szóló
leleteknek, adatoknak egész világa került napfényre. A mai tudósnak sokkal
könnyebb dolga van, ha a szittya problémával akar foglalkozni, mint az ötven
évvel ezelőtti tudósoknak.
A szittyákkal foglalkozó kutatók elsősorban a
Szovjetunió régészeinek tartoznak hálával. Annak a területnek legnagyobb része,
amelyen a szittya népek vándoroltak, most az óriási szovjet birodalomhoz
tartozik. Természetes hát, hogy a szovjet régészet ezen a területen igen
tevékeny. A munkát nagy hozzáértéssel és lelkesedéssel végezték.
Nyugati tudósok némelykor azt vetették az orosz
kollégáik szemére, hogy túl nagy a lelkesedés és a sóvárgó vágy bennük, amikor
azt törekszenek bizonyítani, hogy a szittyák az oroszok ősei, elődei. Bárki
előtt, aki egy kicsit is ismeri az orosz jellemet, ez a gondolat abszurdumnak
látszik. De nem szabad elfelejteni, hogy egyes szláv népekre, hatalmas szittya
befolyás érvényesült, és azt sem, hogy a nagy orosz birodalom lakosságát sok
szittya nép anyag gazdagította. Így az orosz kutatók igényét nem lehet egészen
abszurdnak minősíteni.
Néhány fontos anyagot kaptunk délről: ilyenek a
lurista bronzok. Ezek az iráni királyságból származnak.
A szittyákra vonatkozó sok újabb felfedezés közül
nincsenek fontosabbak a ziwiyeni kincseknél, amelyek egy romokban lévő, a régi
Asszíria és Kaspi tenger partja közötti várból kerültek elő. Ezek a kincsek kb.
Kr. előtt 700-ból származnak és a szittya művészet jellegzetes nyomait tisztán
és félreérthetetlenül magukon viselik. Elismert, hogy a ziwiyeni művészet ennek
a stílusnak a legkorábbi megjelenése. A Nyugat-Ázsiában és Közép-Ázsiában, vagy
Kelet-Európában talált híres szittya kincsek közül egyik sem korábbi ennél. Ez
a tény megvilágosítja a szittyák eredetét: nyilván tévedés a szittyák őseit és
művészetüket Közép-Ázsiában keresni. Népük etnikai eredetét, épp úgy, mint
kultúrájukat a Kaukázus hegységtől délre, a régi Mezopotámiában kell keresnünk.
Sumíria bukása után hosszú időn keresztül vándoroltak több csoportban szanaszét
minden irányban. A Tigristől keletre ezek a kivándorlók nagyszerű lovas néppé
fejlődtek és ez képessé tette őket, hogy egész Európán és Ázsián keresztül
lovagoljanak az egyik óceántól a másikig. Mindenüvé magukkal vitték kitűnő
fémkovács mesterségüket. Ez a vonás világosan megkülönbözteti településeiket és
sírjaikat azoktól a szomszédoktól, akik akkor még a kőkorszakban voltak, éltek.
Mellékesen megjegyezzük, hogy a ziwiyeni művészi
leletek zengő hangú elégtételt szolgáltatnak a lebecsmérlő görög szerzőknek,
legalább is egy ponton. Hérodotosz és mások úgy írják le a szittya őshazát,
hogy a Kaukázus hegységtől délre fekszik és a szittyák onnan vándoroltak
északra. A régészet most ezt az állításukat megerősítette.
Remélhető, hogy idővel a szittya írásról és a
szittya nyelvről több adatot, tudást fognak szerezni. De még e nélkül a
bizonyság nélkül is; amit ezek nekünk nyújthatnak, már messze előrehaladottabb
és tisztább fogalmaink vannak a szittyákról, mint valaha is azelőtt.
A kérdés legnehezebb része, hogy beszélhetünk-e a
szittya népek egységéről? A klasszikus szerzők egységesnek tekintették. A
modern tudomány állandóan ezen dolgozik, hogy ezt a képet lerombolja. Azt
mondják, hogy az indoeurópai népek egységet alkotnak. Van egy másik egység is:
a mongoloké. De a két terület közötti részen nincsen semmiféle egység. Kis
népek keverékei, etnikai csoportok vannak ott, amelyek egymással
összekeveredtek, szétszóródtak és erőtlenek. Szkithiát gyakran csak csupán
földrajzi fogalomnak tekintik.
Miután a Szkithia népi egységének a fogalmát
megdöntötték, két hasonló újabb keletű elgondolás került előtérbe. Ezek közül
az egyik, amelyet mindmáig érvényesnek tartottak, megkísérelte a népcsoportok
egy részét az „Ural- Altáji” népek közé sorolni. Ez a törököket és a magyarokat
ugyanabba a csoportba sorolta. Az utóbbi időben azonban divatba jött, hogy az
urali és az altáji népek között minden rokonságot megtagadjanak.
A másik fogalom a turáni egység volt, amelyet a
modern tudósok ugyancsak támadtak és nagyon rossz hírbe hozták.
Kérdezhetjük, hogy az eurázsiai népek eredetének
tisztázását és az igazság felderítését ezek a romboló támadások
elősegítették-e? Tisztábban látunk-e most vagy még nagyobb zavarban vagyunk,
mint a művelt emberek voltak Hérodotosz idejében?
Illő tisztelettel kijelenthetjük azt is, hogy
mindezek az osztályozások, amelyek a nyelvek és népek csoportba sorolását
jelentik-többé-kevésbé önkényes emberi tevékenységek, a gyakorlati célok
eléréséhez. Hasonlít ez ahhoz, mint amikor különböző tartalmú papírokat egy megadott
számú fiókba osztályoznak. Lehetséges, hogy egyes fiókokba hasonló, más
fiókokba kevésbé komoly összefüggés lehetőségét tartalmazó papírok kerülnek.
Mindazonáltal sokkal könnyebben tudunk majd a papírok között eligazodni, hogy
ha azokat valamilyen módon osztályozzuk.
Hagyjuk nyitva a kérdést hogy: a szittya ural-
altáji, turáni egységeknek a folyamatos, állandó lerontása tisztán tudományos
szükségesség volt-e, vagy volt benne bizonyos politikai, soviniszta természetű
indító ok is a tudományos homlokzat mögött? Lehetséges, hogy az ösztönös
nacionalista hullám adja a vágyat, hogy a saját csoportunkat erősebbnek,
hatalmasabbnak, fontosabbnak, uralkodásra jobban rátermettebbeknek bizonyítsuk
be, mint amilyenek más csoportok? Ki lehetne ebben biztos?
Szeretnénk azt hinni, hogy nem rejtett hiúság,
hanem az az érdek, hogy tisztán lássunk és az igazság keresése vezet bennünket,
amikor gyakorlati célokból arra törekszünk, hogy helyre igazítsuk az
eltorzított képet és érvényre juttassuk a szittya népi egység gondolatát, ahogy
a klasszikus szerzők - akik egykorúak voltak - ezt látták. Ők nem voltak
ostobák.
Igaz, mi a szittya nevet olyan népcsoport
megjelölésére akarjuk felhasználni, amely már sokkal régebben létezett, mielőtt
Szkithia nevét valaki is kiejtette a száján, de az indoeurópaiak is régen
léteztek már, mielőtt Európa és India nevet kapott volna.
Volt tehát Szkithia és léteztek szittyák. Voltak
szittya szokások, kultúra, nyelv, amelyekről a görögök és rómaiak
megállapították, hogy különböző az övéktől. A szittya eredet hagyománya ősi
idők óta él a magyarok között és azt nem szabad mint üres mítoszt félretenni.
A problémákkal való foglalkozásnak helyes útja,
hogy türelmességgel megvizsgáljuk a korai magyar történetírás minden lehető
olyan forrását, amely a Skythiek „Skythiai” eredetünkre utaló adatokat
tartalmaznak...
Ilyen fonások, a papok által írt régi magyar
történeti krónikák, a szomszédos országokból származó német és orosz egyházi
krónikák, a bizánci császárok és alattvalóik írásai és végül, de nem utoljára,
a régi arab és perzsa utazók leírásai.
Az írásos kútfők minden állításait ellenőrizni kell
a történelem segédtudományaival: a régészettel, néprajzzal, embertannal és
biográfiával. Ezek mindegyike fontos. Mégis az ethnogenézis koronatanúja, a nép
származásának, a történeti kutatásnak az a különleges fajtája, amely a nemzet
eredetét keresi, - mindig a nyelv marad.
Mint már említettük, a klasszikus Szkithiából igen
kevés nyelvi emlékanyag maradt ránk. De ha elfogadjuk a ziwijeni lelet
tanúságát és azt az elméletet, hogy a szittya kultúra főleg sumír forrásból
származik, feltehetjük, hogy a szittya nyelv a sumír nyelvből származik.
Szerencsére, hogy a sumír agyagtáblák bőséges nyelvészeti anyagot őriztek meg.
Ha a szittyák a magyarok ősei, mint azt a hagyomány
állítja, és ha a szittyák a sumíroktól származnak, akkor a sumír nyelvnek és a
magyar nyelvnek rokonnak kell lennie. De hát így van-e?
Ha csak nincsen jogos okunk feltételezni, hogy egy
nép nyelve megváltozott, akkor a nyelv tanúsága döntő bizonyítékul szolgál a
népcsoport eredetére nézve. Hívjuk hát be először ezt a koronatanúnkat.
A képen: Szkíta lelet. A baktriai Arany-hegy
(Tillja Tepe) harmadik női sírjának feltárása során került felszínre "Az
Istennő lovagjai". Palást, mellény vagy kabátféle összefogására szolgáló
arany kapocs.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!