Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
10 éve | Szathmáry Olga Ottilia | 0 hozzászólás
dr. Raffay Ernő történész
a Szabadkőművesek
"Trianon előtt" című kötete kapcsán.
Dr. RAFFAY ERNŐ
történész
(Némi életrajzi adat)
1948-ban született a Baranya megyei Borjádon.
1968-ban érettségizett Pécsett, 1977-ben diplomázott a szegedi József Attila Tudományegyetemen.
1977-től 1983-ig a JATE történész oktatója volt gyakornoki, tanársegédi, adjunktusi, majd 1989-től docensi státusban.
1981-ben doktorált, 1987-ben kandidált.
1993-1994-ben
a Hadtörténelmi Intézet és Múzeum főigazgatójaként tevékenykedett, 1996
óta a Károli Gáspár Református Egyetem oktatója, tanszékvezetője,
később rektorhelyettese és a Bölcsészettudományi Kar dékánja.
Magyarország XIX–XX.
századi történelmét tanítja.
Szakterülete Erdély és
a román–magyar kapcsolatok,
valamint Trianon
és az elszakított területek
magyarságának története.
Három földrész számos városában
tartott e témákból előadásokat.
A Trianon Társaság alapító tagja,
elnöke. Különböző lapokban rendszeresen közöl cikkeket és tanulmányokat.
Trianon titkai című könyve a rendszerváltozás időszakában újra a
közfigyelem középpontjába helyezte az országcsonkítást.
2007-ben
Szidiropulosz Archimédesszel együtt megalapította
a Trianon Kutató Intézetet,
mely 2009 januárja óta megjelenteti a Trianoni Szemle című
folyóiratot.
A rendszerváltozás időszakában a politikai életben is
szerepet vállalt, 1989 nyarán időközi választáson Csongrád megye 1-es
számú egyéni választókerületének ellenzéki jelöltjeként bejutott
az
utolsó kommunista parlamentbe.
Az 1990-es országgyűlési választásokon ismét mandátumot szerzett a Magyar Demokrata Fórum jelöltjeként.
1990-től
1993-ig a Honvédelmi Minisztérium politikai államtitkára volt,
szerepet játszott a függetlenségükért harcoló horvátok fegyverhez juttatásában („Kalasnyikov-ügy”).
A trianoni békediktátum felülvizsgálatának kezdeményezését szorgalmazó álláspontja miatt államtitkári munkája ellehetetlenült, távoznia kellett az Antall-kormányból.
Országvesztő szabadkőművesek
Történelmi materializmus,
szélsőséges liberalizmus, általános
titkos választójog, földosztás…
kártékony elemek keveredtek tetszetős gondolatokkal,
és ezek mellett ott volt célként kitűzve a magyar dzsentriréteg felszámolása – mondta a Demokratának
dr. Raffay Ernő történész a "Szabadkőművesek Trianon előtt"
című kötete kapcsán.
– Kik a szabadkőművesek?
–
Történetük homályba vész, különös elnevezésüket illetően is leginkább
találgathatunk.
Egyes vélekedések szerint Sion templomának szimbolikus
felépítésére utal. Egyes szabadkőműves páholyok Jézus föllépésénél is
korábbról eredeztetik hagyományaikat. Annyi bizonyos, hogy az első
magyarországi páholyt 1749-ben brassói szászok alapították, de csak a
XVIII. század végén kezdett terjedni hazánkban a szabadkőműves gondolat,
melynek lényege eredetileg a humanizmus terjesztése volt. Bécsben
francia nyelvű páholy alakult ekkoriban, mivel e titkos társaság és
eszmeisége Franciaországból érkezett hozzánk, volt is némi kapcsolat a
francia forradalom és a szabadkőművesség között. A református testőrírók
körében is népszerűvé vált, ugyanakkor Mária Terézia férje,
Lotharingiai Ferenc is szabadkőműves volt. Ekkoriban e mozgalom még
elfogadta a kereszténység alapvető tanait, a szabadkőművesek a
Világegyetem Nagy Építő Mesterének nevezték Istent. Ám a franciaországi
forradalmi eseményekkel összefüggésben a szabadkőművesség
radikalizálódott, ezért I. Ferenc király uralkodása idején, 1795-ben
betiltották a páholyok tevékenységét, és kivégezték a Martinovics
Ignác-féle jakobinus összeesküvés résztvevőit.
– Ők milyen céllal szervezkedtek?
–
Radikális társadalmi és politikai változásokat szorgalmaztak,
felszámolva a múltat, s a teljes egyenlőség alapján afféle
előrepublikánus téziseket fogalmaztak meg. Nem véletlen, hogy a Jászi
Oszkár és társai által 1908-ban létrehozott szabadkőműves páholyt
Martinovicsról nevezték el. Az 1795-ös betiltást követően 1867-ig nem
működtek páholyok, de szabadkőművesek azért voltak. Ők általában
külföldi – franciaországi, itáliai vagy svájci – páholyokkal álltak
kapcsolatban, persze a legnagyobb titokban. A kiegyezés nyomán
Magyarországon elhárultak a jogi akadályok, ellentétben Ausztriával,
melynek törvényei tiltották a szabadkőműves tevékenységet, s 1869-től
1871-ig két jelentős irányzat jött létre, a János-rendi Nagypáholy,
illetve a skót rítus köré szerveződött Magyarországi Nagy Oriens.
Megalakulásuk részletei megtalálhatók a Szabadkőművesek Trianon előtt
című nemrég megjelent könyvemben, mely a témával foglalkozó három
tervezett kötet első darabja. E két nagypáholy egymás mellett működött,
de bizonyos kérdésekben komoly vitákat folytattak. Ám ellentéteik
rendezése után 1886 januárjában belügyminiszteri engedéllyel, merthogy
az idő tájt társadalmi egyesületi jogi keretek között működtek,
egyesültek, s így létrejött a Magyarországi Symbolikus Nagypáholy. Az
első világháború előtti évtizedekben ez adta a hazai szabadkőművesség
szervezeti kereteit.
– És mit tudunk a forma tartalmáról?
–
Tizenkét olyan szabadkőműves alaptörvényt rögzítettek a két említett
páholy egyesülésekor, mely a szerkezeten túl a lényeget is meghatározta a
szabadkőművesek számára. Ezekben meghatározták saját szabadkőműves
identitásukat, ezekből tudjuk, miként tekintettek ők saját magukra,
illetve milyen célokat tűztek maguk elé. Három célt fogalmaztak meg:
ezek szerint a szabadkőművesség filantropikus, vagyis emberbarát,
filozofikus, tehát eszmegyártó, s végül progresszív, azaz társadalmi
változásokra törekszik. Tehát afféle titkos humanista társaság jött
létre, ami ugyanakkor azt is kikötötte tagjai számára, hogy politikai és
vallási kérdésekkel nem foglalkozhatnak. Ez a belügyminiszteri engedély
feltétele volt.
– Miként lett mégis politikaformáló tényező a szabadkőművességből?
–
Az 1890-es években megváltozott a szabadkőművesek felfogása. Ezen
esztendők során tárgyalta a magyar parlament az öt nagyobb témakört
felölelő egyházpolitikai törvénycsomagot. Levéltári forrásokból tudjuk,
hogy ennek hátterében budapesti szabadkőműves páholyok tevékenysége
állt, ők befolyásolták a kérdéses törvények tartalmát, tehát ekkor
tetten érhető a behatolás a politika világába. A budapestiekhez
felzárkóztak a nagyváradi szabadkőművesek, 1899–1901 között hirtelen
radikalizálódott a szabadkőművesek felfogása. Az 1908-ban Jászi Oszkár
által alapított Martinovics páholyban a nemzeti gondolat már teljesen
háttérbe szorult, ehelyett Magyarország politikai és társadalmi
szerkezetének forradalmi jelentőségű átalakítását tervezgetik. Szerették
volna, ha Magyarországból – Franciaországhoz hasonlóan –
szabadkőművesek által irányított állam válik, ezért elhatározták a múlt
eltörlését, a történelem újraírását és újrakezdését. A politikai váltás
eszközének az általános titkos választójogot tekintették,
propagandaharcot indítottak ennek érdekében. Számos egyesületet hoztak
létre az ügy mellett, ezekbe főképp kívülállókat vontak be, akik nem
tudták minden esetben, hogy a hangadók szabadkőművesek. Ez Magyarország
akkori nemzetiségi arányainak ismeretében már egyértelműen nemzetellenes
felfogásnak és cselekedetnek minősíthető. Emellett harsány
antiklerikális propaganda-hadjáratba is kezdtek, mivel álláspontjuk
szerint Isten nincs, így a katolikus egyház elbutítja a népet.
Célkitűzésük volt az egyházi birtokok, iskolák, intézmények elvétele és a
hittanoktatás felszámolása. Nem lehet nem észrevenni a kísérteties
hasonlóságot Jásziék nézetei és az elmúlt húsz év SZDSZ-es szemlélete
között. Nyilván nem véletlen, hogy az azóta elsüllyedt párt
alapítólevele mások mellett Jászira is hivatkozik: „…utódai vagyunk a
polgári radikalizmusnak, amely általános választójoghoz, politikai
jogokhoz akarta juttatni az egész magyar társadalmat, és amely utoljára
érezte át teljes tragikus jelentőségében Magyarországnak a nyugati
fejlődéstől való leszakadását. Elődünk Jászi Oszkár, aki nem tett
engedményt soha semmilyen színű totalitarizmusnak és nemzeti
elfogultságnak.” Ezzel kapcsolatban nagyon érdekes, hogy Károlyi Mihály
1918. október 31-én megalakult kormányában négy szabadkőműves volt:
Jászi Oszkár nemzetiségi miniszter, Szende Pál pénzügyminiszter, Kunfi
Zsigmond kultuszminiszter és Diner-Dénes József külügyi államtitkár,
mind a legradikálisabb Martinovics páholy tagjai. Vagyis a
nemzetiségeket, a pénzügyeket, az oktatást és a kultúrát, valamint a
külpolitikát illetően világos a szabadkőműves befolyás. Ugyanezeket a
területeket igyekezett megszállni az SZDSZ is.
– Milyen szerepe volt a hazai szabadkőművességnek a trianoni országvesztésben?
–
Még a háború előtt, 1910 novembere és 1911 májusa között parlamenti
vita zajlott a szabadkőművességről. Akkoriban a Katolikus Néppárt
kivételével minden más párt képviselői között jelen voltak. Polónyi Géza
korábbi igazságügyi miniszter e vita során több nagy horderejű beszédet
mond – ezek elolvashatók említett könyvemben –, melyekben azt állítja,
hogy Budapestet négy-öt fővárosi szabadkőműves páholy tartja kezében.
Erre bizonyítékokkal is szolgált, részletesen ismertette a
döntéshozatalban részt vevők közti arányukat. Befolyásukra bizonyíték
azon eset, midőn különböző keresztény felekezetek hét templomot akartak
építeni Budapesten, s támogatási kérvénnyel fordultak a főváros
vezetéséhez. Olvastam a szabadkőműves páholyok egymás közti levelezését,
ebből kiderül, hogy felszólították a fővárosi önkormányzatban és annak
albizottságaiban lévő szabadkőműveseket, hogy mindenképp gátolják meg a
keresztény felekezeteknek történő segítségnyújtást. Hasonló módon
befolyásolták a fővárosi oktatáspolitikát is. A politikai
háttérbefolyásolás mellett komoly sajtót jelentettek meg. Nyílt titok
volt, hogy a Világ című napilap szabadkőműves szócső, de ide tartozott a
Nyugat folyóirat is, mely előszeretettel közölt szabadkőműves
gondolatokat. A Martinovics páholy számos ismert értelmiségit, írót
nyert meg magának: Ady Endrét, a Csáth Géza álnéven ismertté vált
Brenner Józsefet, az erdélyi Bölöni Györgyöt és Kuncz Aladárt. A híressé
vált pesti kabaré megteremtőjének, Nagy Endrének testvérbátyja, Grósz
Hugó a szintén igencsak radikális nagyváradi László király páholy
főmestere volt. Ugyanakkor szabadkőműves volt Szegeden Móra Ferenc, vagy
a kolozsvári egyetem komoly tudósai, köztük Apáthy István.
1910-ben a kolozsvári Unió páholy
(mely a két szabadkőműves nagypáholy egyesülése után kapta nevét) tagja lett Ravasz László, a későbbi református püspök.
Érdekes, hogy a reformátusok között sok szabadkőműves volt.
Egyébként ő 1917-ben kilépett, és megírta ennek okait is,
ezt is közlöm a könyvemben.
Egyszóval sokféle embert beszippantott a szabadkőművesség. Az első világháború előtt azonban a nemzeti gondolathoz való viszony mentén két nagy táborra oszlott a szabadkőművesség.
Az egyik az említett radikális társaság, a másik tábort a nemzeti páholyok alkották. Ezek száma folyamatosan csökkent, ide tartozott a budapesti Nemzeti páholy, Szegeden az Árpád páholy
és még több ilyen.
A nemzeti és a radikális páholyok közti viták az 1910-es években egyre komolyabbá váltak.
Utóbbiak vallás- és egyházellenességükkel, illetve a nemzeti érzés iránti teljes érzéketlenségükkel gyöngítették a magyarságot összetartó erőt, s ez végső soron tragédiához vezetett.
Jászi egy 1911-es páholybéli beszédében, ami megjelent a Progressió című szabadkőműves lap mellékleteként,
azt hangoztatta,
hogy a magyar történelmet a történelmi materializmus alapján újra kell írni.
Ez azért megdöbbentő, mert Jászi nem szerette a kommunistákat, ennek ellenére ez ügyben marxista nézeteket vallott. Elmondható, hogy Jászi felbukkanása nagyon határozottan radikalizálta a hazai szabadkőművességet.
Történelmi materializmus, szélsőséges liberalizmus, általános titkos választójog, földosztás… kártékony elemek keveredtek tetszetős gondolatokkal, és ezek mellett ott volt célként kitűzve a magyar dzsentriréteg felszámolása.
Ez kulcsfontosságú, ugyanis a hagyományos magyar keresztény középosztály eltüntetéséről és egy teljesen új középosztály létrehozásáról volt szó.
E folyamat a szabadkőműves páholyokban az 1910-es évekre már le is
zajlott.
– Milyen érdeke fűződött a szabadkőműveseknek Magyarország felbomlasztásához?
–
Több tízezer levéltári forrás elolvasása nyomán felelősséggel ki merem
jelenteni, hogy a hazai szabadkőművességnek, a legradikálisabb
páholyokat is ide értve,
nem fűződött érdeke ehhez.
Ez nem szerepelt a tervek között,
olyannyira nem, hogy Jászi Oszkár Erdéllyel kapcsolatos, 1918. novemberi híres kanton-tervezetét a történelmi Magyarország keretei között képzelte megvalósítani.
Az országvesztés közvetlen előzménye és oka, hogy a párizsi Nagy Oriens és más francia szabadkőműves páholyok is a világháború alatt teljes mellszélességgel támogatták a francia államot,
annak politikáját és hadseregét.
A Magyarországi Symbolikus Nagypáholy ellenben egyáltalán nem támogatta a magyar államot, befolyásukat, kapcsolatrendszerüket nem mozgósították az ország érdekében!
A nemzeti jellegű páholyok humanitárius tevékenységet folytattak a háború idején: kórházakat állítottak fel, tejakciót szerveztek, a Martinovics páholy egyik 1917-es körlevele ellenben arra szólította fel a páholytagokat, hogy készüljenek a jövőre s lépjenek be az Országos Polgári Radikális Pártba.
Ennek egyébként budapesti
elnökségi tagja volt Ady Endre.
Hatalomra is kerültek 1918. október 31-én.
És amikor a románok, a csehek és a szerbek rátörtek Magyarországra,
Károlyi Mihály nem hadsereget szervezett,
hanem földet osztott Kálkápolnán.
Klasszikus szabadkőműves gondolat,
noha ő maga egyébként nem volt szabadkőműves.
De a programot igyekezett végrehajtani. Köztudott, hogy a szabadkőműveseket is soraiban tudó kormány nem csupán nem törődött az ország védelmével, de ingyenvonatokat biztosítottak a gyulafehérvári nagygyűlésre igyekvő románoknak, és leszerelték a magyar haderőt.
Tehát miközben a francia szabadkőművesség támogatta a francia államot, és ezt deklarálta is,
a hazai szabadkőművesség nem állt saját hazája mellé, sőt sajtójuk nyíltan kárhoztatta a háborús erőfeszítéseket!
"...Ez a közvetlen bomlasztási szándék hiányában is olyan áruló magatartásnak minősíthető, ami legalábbis elősegítette a Magyarországgal kapcsolatos ellenséges törekvések beteljesülését..."
Forrás: Ágoston Balázs.www.demokrata.hu; NETWORK Magyarságunk az élet van, mely élni akar szerkesztője Szathmáry Olga Ottilia
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!