Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Szathmáry Olga Ottilia | 0 hozzászólás
Negyven éves a Képzelt riport
1973. március 2-án mutatta be
a budapesti Vígszínház
Negyven éve, 1973. március 2-án mutatta be a budapesti Vígszínház a Déry Tibor kisregényéből, Presser Gábor zenéjével és Adamis Anna verseivel készült, Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című musicalt.
Az előadás alapanyagául szolgáló Déry-mű 1971-ben került az olvasók elé.
A kisregény apropóját az amerikai Altamontban 1969 decemberében
lezajlott rockfesztivál adta, ahol a Rolling Stones koncertjén a
rendezvényt biztosító Pokol Angyalai banda egyik tagja leszúrt egy
Meredith Hunter nevű fekete fiatalembert.
Az idős írónak, aki
rockzenét nem igazán hallgatott, és Amerikában sem járt sosem, ez a
drámai alaphelyzet jó alkalmat adott arra, hogy megrázó nyíltsággal
szóljon kirekesztettségről, erőszakról, etnikai és szexuális
másságokról, és megfogalmazza egy értékvesztett világban az útját kereső
fiatalság magányát, kétségbeesettségét, tisztaság iránti vágyát.
Hősei, a disszidens magyar házaspár,
Eszter és József tragédiájában egyúttal az amerikai ellenkultúra felett is
ítéletet mondott.
A mű nem
aratott osztatlan sikert, ám Pós Sándor író-dramaturg,
a Nemzeti Színház segédrendezője fantáziát látott benne, és úgy vélte, remek alapanyag lenne
egy zenés darabhoz.
Ötletével megkereste az írót, aki először jót nevetett, aztán áldását adta a vállalkozásra.
Pós azt szerette volna, ha a darab a Nemzetiben kerül színre, de az akkori igazgatóváltás miatt terve meghiúsult, és a szövegkönyv Várkonyi Zoltánhoz, a Vígszínház igazgatójához került.
Várkonyi "kijárta" a bemutatóhoz szükséges engedélyeket,
mégpedig úgy, hogy az MSZMP KB Agitprop bizottsága elé a darab mint
"a nyugati hippikultúra kritikája"
került.
A rendezéssel Várkonyi
a fiatal Marton Lászlót bízta meg,
aki a zenei anyag összeállításához könnyűzenészeket keresett.
Első körben az Illés együttes két kulcsemberét,
Bródy Jánost és Szörényi Leventét kérte fel, de ők a mű rockzene-ellenessége miatt nem vállalták a munkát.
Ekkor Marton az akkor már szintén igen népszerű Locomotiv GT szerzőpárosához,
Presser Gáborhoz és
Adamis Annához fordult,
akik igent
mondtak, és más nézőpontból, a szereplők sorsa felől értelmezték a
művet.
A próbafolyamatokat a párt és a kulturális életet
felügyelő hivatalnokok árgus szemekkel figyelték, és nem pusztán a
kényes szex-kábítószer-rock and roll tematika miatt.
A mű ugyanis ezen felül érintette a zsidóság sorsának kérdését, disszidensekről szólt,
a színpadot hippik népesítették be, és nem utolsósorban
a művészetek világába emelte az inkább tiltott,
mint támogatott-tűrt rockzenét.
A
bemutató
1973. március 2-án volt.
József szerepét: Tahi Tóth László, Eszterét Almási Éva játszotta,
mellettük olyan fiatal és tehetséges színészek léptek színpadra, mint Szegedi Erika, Ernyey Béla,
Balázs Péter, Kern András,
Szakácsi Sándor, Kútvölgyi Erzsébet, Béres Ilona.
Az első magyar rockmusical igazi sikerdarab lett, hónapok alatt kultikus művé vált.
Ahogy Sebők János írta, "általa megszületett a modern zenés színház, dolgozni kezdett egy új színházi alkotópáros, a rock legjobb képviselői nálunk is belépőt kaptak a művészetek testvériségébe,
és a műfaj a későbbiekben nemcsak a színházzal, de a filmmel, a képzőművészettel vagy az irodalommal is számos alkalommal
- egyenrangú partnerként
- szövetségre lépett".
A produkció összesen több
mint négyszáz előadást élt meg.
Számos magyarországi és európai színpadon bemutatták, angol nyelven az Egyesült Államokban 1986 márciusában láthatta először a közönség.
1979-ben rádiójáték változata is elkészült.
A bemutató 25. évfordulóján a dalokat Borlai Gergő vezetésével felújították,
majd Novák Péter vezetésével egyórás koncertváltozat állt össze,
amely elhagyta a cselekményt és táncbetétekkel bővült.
Ezt a változatot
a 2002-es LGT Fesztiválon
és a 2007-es
Sziget fesztiválon mutatták be.
A darab dalai, mint a Vinnélek, a Menni kéne, a Ringasd el magad,
az Arra születtem
önállóan is örökzöld
slágernek számítanak.
2013 áprilisában az évforduló
alkalmából a Vígszínházban ismét felcsendülnek
Presser Gábor és Adamis Anna dalai,
de a Riport a Popfesztiválról
új színpadi mű,
amely az egykori előadás születésének hátterét mutatja be, színházról és szerelemről szól
Török Ferenc rendezésében.
Forrás: Inforadio.hu
Szerk.: Szathmáry Olga Ottíla
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!