Tisztelt Utasok! Az egész egy nagy színjáték: mindig, mindent a járművezetőkre hárítanak: a BKV szétlopott vagyonát, a rossz műszaki állapotokat és az Önök haragját. A szakszervezeteknek is megvan az ára, a járművezetők pusztán eszközök céljaik kizsarolására. Nyolcadikán egy utcára kierőszakolt busz kettészakadt. Ez már nem a buszvezetők sara.
Az állami vállalatok és intézmények pénzkifizető helyként funkcionálnak. A BKV sem marad ki a sorból. Miközben a sajtó a BKV botrányaitól volt hangos, a BKV munkavállalói az egyre nehezebb és elviselhetetlenebb munkakörülmények miatt szenvednek. Milliárdos tanácsadói szerződések, 100 milliós végkielégítések, közben katasztrofális ütemben romló műszaki állapotok, csökkenő munkaközi pihenő idők. Miközben sokan tetemes vagyonra tettek szert a BKV-nál, a munkavállalók a tükör radiál gumikhoz, a fék- és kormányhibás kocsikhoz kellett hozzászokniuk. Rengeteg kisfőnök, féltve a kis pozícióját, presszionálta a dolgozókat, hogy minden kocsit kilökjenek a kapun. A kocsikiadás szent és sérthetetlen. A műszaki szolgálat minden hibára rátette a pecsétet, hogy rendben. A műszaki kis emberek is féltették a pozíciójukat, a főnökök presszionáltak, a dolgozok meg javítottak, persze csak papíron.
Aba Botond idején jelképes összeget ugyan (100 Ft), de fizettek az utaspanaszért. Van is utaspanasz rendesen, igaz a 90%-a hazugság. Uszították az utasokat a sok szemétként kezelt járművezető ellen. Antal Attila idején az volt a menő, hogy Regőczi Miklós (akkor kommunikációs vezér igazgató helyettes) telikürtölte a sajtót, hogy a járművezetők kétszázezreket keresnek, ezzel is a járművezetők ellen tovább hangolni, az utasokat. Azt elfelejtették hozzátenni, hogy amit hazudnak, az bruttó összeg, ebből száznál alig visznek haza többet, az évek függvényében 130 ezer körül. Ennél egy útszéli segédmunkás is többet kap, ott csak lapátolni kell. Nem kelnek hajnal 2-kor, nem dolgoznak karácsonykor, nem támadják meg, nem köpik le és nincsenek féllábbal a sírban, másik fél lábbal a börtönben. Igen, börtönben, mert a BKV-tól lehet börtönbe is menni. Gátlástalanul javítják a fék- és kormányhibás autókat is, tollal és pecséttel. Ha megtörténik a baj, és a járművezető műszaki hibára hivatkozik, akkor beviszik a buszt ugyanabba a garázsba, ahonnan reggel kilökték a kapun, és megvizsgálják ugyanott, hogy nincs is műszaki hiba. A balhét meg elviheti az, aki nem is tehet róla. Aba Botondnak és Regőczi Miklósnak köszönhetően ma egy járművezetőnek illik önvédelmi eszközzel járni dolgozni, sose tudhatja ki, mikor és miért támadja meg. Itt tartunk. Ezekről sem a járművezetők tehetnek. A kamera-biznisz sem a járművezetők miatt került képbe, csak valakinek eszébe jutott, hogy ha biznisz van, akkor csurran, cseppen. (Jól megalapozta Aba és Regőczi). Így került felszínre, így kezdtek el sajtózni arról, ami már hosszú évek óta létezik. Azaz gyakran támadják meg a járművezetőket. Eddig senkit sem érdekelt, de legfőképp ezekért is a járművezetőket hibáztatták.
A műszaki állapotok kritikus helyzetbe kerültek. Elég volt egy kicsit hidegebb idő, a kocsik sorra fagytak el. Ha nem a kocsi fagyott el, akkor a buszvezető keze és lába a bekapcsolt fűtéstől. Sajnos a buszvezetők körében alap, hogy a téli félévben fel vannak fázva, fűtést soha sem javítanak. Még a sofőrét sem! Ilyenek a munkakörülményeik. A felfázás állandó kellemetlenségeit nem ecsetelném. Először december 21-én reggel omlott össze a tömegközlekedés, a műszaki állapotok miatt. Horváth Csaba azonnal meglátta az okot: a szakszervezet. Persze köze sem volt hozzá, ez pusztán az MSZP-SZDSZ által befolyásolt városvezetés ajándéka volt karácsonyra. Azaz mindenhonnan elvonjuk a pénzt, miközben magunk között osztogatunk. A karbantartásra sem volt pénz, hát elfagytak. Ha a buszok tömegesen mozgásképtelenné fagynak (levegős fékrendszer, vagy ha a motor hűtőrendszere fagy el a motor megsül), hatalmas butaság a szakszervezetre fogni. Horváth Csaba ezúttal se tudja miről beszél, de beszél.
Január 1-jével lejárt a kollektív szerződés. Kocsis az év végi szabadságán külföldön üdül a KSZ tárgyalás helyett, ezzel is megmutatva, mennyire nem érdekli a dolgozók befizetetlen csekkjei. A járművezetőknek karácsonykor és szilveszterkor is dolgozni kell. Kocsis István a járművezetők bérét szeretné megtakarítani. Karbantartásra már nincs pénz, bérre se legyen. De az igazi korrupciós (pártfinanszírozós) csatornákat nem igazán szünteti meg. A BKV-nál biztonsági őrök is teljesítenek szolgálatot.
A biztonsági cégek nem kevés pénzt zsebelnek be, ezért a feladatért. Azonban a biztonsági őrök valójában ebből nagyon keveset kapnak, mintegy óránként 400 Ft körüli összeget. Feketén! Igen, feketén! Egyetlen biztonsági őr sincs bejelentve, mindegyik feketén dolgozik! Igen, aki a metróbejáratoknál, a metróban, az éjszakai járatokon teljesít szolgálatot, róluk van szó. Innentől kezdve a biztonsági őr bármit is csinál, jogszerűtlen! Ennyi pénzért miért nem jogkörrel ellátott ellenőrt, vagy kalauzt alkalmaznak? Ezen a csatornán is megy a pártfinanszírozás, de a karbantartásra és a dolgozóknak nem hagynak semmit! Nem a járművezetők lopták/lopják szét a céget, de legyenek lojálisak, hiszen bajban a cég. Egy szűk réteg eldőzsölte, elpártfinanszírozta a BKV vagyonát, az utasok által befizetett viteldíjakat, a buszvezetők még a bérüket is adják oda. Ez volt az utolsó csepp a pohárban. Nincs tovább.
Január 1-jétől egyre több munkavállaló tagadja meg a forgalomképtelen buszok kivitelét. Egységben az erő, hiszen az "egy fecskéknek" hamar elvették a kedvét. Minden busznak ki kell menni. Lassan a '70-es, '80-as évekbe jutunk vissza, amikor is többször előfordult, hogy a kocsikiadás miatt a motor nélküli buszt kivontatták utcára a sofőrrel együtt, majd a sofőr ott kért szerelőt és visszavontatták. Akkor ez még jó poén is volt, papíron meglett a kocsikiadás, de akkoriban a járatsűrűség is duplája volt és volt karbantartás. Az utasok joggal voltak elégedetlenek, hogy nincs elég busz az utcán, rengeteg járat maradt ki. Pontosan nem értem az MSZP-SZDSZ hőzöngéseit sem, hiszen ők már többször járatot akartak ritkítani.
Híresebb ügy az üres Kisföldalattiról készült hamis videó, mely szintén Regőczi Miklós nevéhez fűződik. A forgalomképtelen buszok benn maradtak a garázsban, a sajtó által csak kisebb hibának nevezett „egy lámpa nem ég” hibával is. Kende Péter forgalmi főmérnök rendelte el, hogy csak hiánytalanul működő utastéri világítással mehet a busz forgalomba. Forgalmi utasítás szerint, ha a lépcsővilágítás meghibásodik, akkor forgalomból is ki kell állni.
Az értelmetlen szabályokat sem a buszvezetők hozták. A BKV hajtóvadászatot indított a szabályos munkavégzők ellen, Munkásőrséget (szuperkontroll-csoport) szervezet. A Munkásőrségben jegyellenőrök és humán szakemberek is részt vettek. Az igazi kérdés csak az, hogy ezeknek az emberek hogyan el tudják dönteni egy buszról, hogy forgalomképes-e vagy sem. A VEKE a munkaügyi vitában lelkesen támogatja a BKV-ét, noha korábban ők is támadták a műszaki állapotok miatt.
A következő BKV-VEKE húzás, a Magyar Nemzet címlapján volt: a busz nélkül maradt sofőrökön vezethetik le dühüket az utasok. Mintha a sofőrök tehetnének mindenről. Ahogy mindig, ők mindenért a bűnbakok. Kitalálták, hogy akinek nem jut busz, az menjen ki a végállomásra utast tájékoztatni, bocsánat, legyen ő a köztéri bűnbak, akit köpjenek le, alázzanak meg. Ahogy azt megteszik vezetés közben is az utasok. Pedig szerencsétlen semmi mást nem csinál, vagy csinálna, mint szabályosan végezné a munkáját. Ha hagynák. Ha nem kényszerítenék szabálytalanságra.
Javul a kocsikiadás, a Munkásőrség sikeres. Minden buszt kilöknek az utcára. Közben a kilökött busz Gazdagréten kettészakad (BPI-144), a trolibusznak kiesik a kereke (714 pályaszámú). Nem ez volt az első kettészakadó busz. Korábban maga a BKV dicsekedett vele, hogy milyen rosszak a buszok, újságírókat hívott Cinkota garázsba, hogy megmutassák milyen az a busz, amelyik a Rákóczi úton kettészakadt. Ezúttal is biznisz volt a háttérben.
Antal idejében az volt a cél, hogy nem adunk pénzt karbantartásra, a buszok legatyásodnak és lesz beszerzés. Biznisz, tudják, csurran-cseppen. Volt is egy tender Antal idejében, amit csak mutyitenderként ismernek. Bűzlött az egész ügy a korrupciótól, így inkább „nagyvonalúan” nem lett belőle semmi. Végül Antalnak távozni kellett a cégtől. A Nógrád Volántól jött a BKV-hoz, most a Vértes Volánt nyomorítja. Jó ember, jó a fekvése. De meddig lesz MSZP-SZDSZ?
A szakszervezet blöffölt akkor, amikor szabályos munkavégzéssel fenyegetett. Ők sem számítottak rá, hogy a szabályos munkavégzésben ennyi erő van. Azért sem számítottak rá, mert ez már egy kicsit kiment az irányításuk alól. A dolgozóknak betelt a poharuk, hogy mindenért őket kiáltották ki bűnbaknak, mindenért őket hibáztatják. A szakszervezet már felhasználta a dolgozókat egyéni érdekeik megvalósítására (megzsarolásra), azonban nehezen foghatóak innentől kezdve vissza a dolgozók. Ez már rég nem a bérről szól. Élő példa Cinkota garázs. Érdekesen hirtelen megjavultak az autóik, jelentősen nőtt a kocsikiadásuk. Ez azt jelenti, hogy a járművezetőket újra rá tudták kényszeríteni, hogy forgalom képtelen autókkal dolgozzanak. A Cinkota Autóbusz Szakszervezet (CINASZ) elnöke Nemes Gábor. Nemes Gábor nem először árulta vagy árulná el a dolgozók érdekeit. 2007. december 17-ére meghirdetett sztrájkot lemondták. Mégpedig azért, mert a munkaadó felkínálta a nagy semmit. Ezt a megállapodást, nagyon titokban tartották. Ilyen megállapodásért nem maradhat el sztrájk. Vajon ez miért volt jó Nemesnek?
A semmit sem eredményező megállapodás:
A mostani árulók közt van Szabó István is a Budapesti Trolibuszközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke. Ő az elsők között írta alá a juttatások megvonását, illetve támogatja a rossz műszaki állapotban lévő járművek utcán való közlekedését.
Szabó néhány éve még a 76-os troli vonal csoportvezetője volt, közben szakszervezeti vezető. Idővel le kellett mondani a csoportvezetői posztról, mert mégis hogy néz ki, hogy hétfőn a munkaadó érdekeit képviselem csoportvezetőként, kedden meg a munkavállaló érdekeit szakszervezeti vezetőként. Szabó jól időzített, mert végül a BKV felügyelő-bizottságában kötött ki, szakszervezeti delegáltként. Felügyelő-bizottsági tagsági munkájáról senki nem hallott semmit, valószínűleg ő is csak egy bólogató János volt, felőle is nyugodtan szétlophatták a céget.
2009-ben a BTDSZ, azaz Szabóék, nyílt napot szerveztek a troli garázsban. A civilek is betekintést nyerhettek szeptember 26-án a garázs életébe.
A rendezvény keretében, a 239 pályaszámú troli csápos emelővel fel volt emelve és megtekinthette a nagyérdemű a trolibusz alját. A nagyérdemű meg is tekintette, hogy a BKV-nál az a szokás, hogy a "B" tengelyen a dupla keréknél belülre szokás tenni a "kopasz" gumit, mert azt nehezen veszi észre a járművezető és az utas. Tisztelt utasok! Ne merjék megnézni a buszok, trolik gumijait, mert esetleg olyat látnak, amit nem kéne.
Szabó munkájáról is lehet érdeklődni személyesen, hogy milyen érdemei vannak a BKV-val kapcsolatban a 06-1/46-16-500/246-52 mellék, 06-1/262-37-33, esetleg mobilon is el lehet érni: 06-20/459-93-41. Ha esetleg ez sem jönne be: szabo.istvan csiga bkv.hu.
Földényi Györgyről tudjuk, hogy nyugdíjba készül, ő most BKSZSZ-nek (Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége) az elnöke. Korábban a KAÜSZ (Kilián Autóbusz Szakszervezet) elnökeként egy Volvo turistabuszért árulta el a sztrájkot (a szakszervezet kapta meg).
Félek, hogy ez a sztrájk is el lesz adva. Utasok és járművezetők, egyaránt inni fogjuk a levét. Pénzt karbantartásra nem fognak adni, pedig a busz állapota nem a korától függ, hanem a karbantartástól. Akik pusztán csak a busz életkorával jönnek, azok hazudnak!
11-én, a sztrájk előestéjén már maga a BKV is úgy gondolhatta, hogy nem fogja tudni garantálni a sztrájktörők testi épségét. Ezért este pánikszerűen - kis túlzással - rabolták el a buszokat több végállomásról.
Egy ellenőrzési és intézkedési joggal rendelkező személy felszólította a járművezetőt, hogy azonnal szálljon le a buszról és menjen haza. Volt, hogy 20-25 sztrájktörő "várt" arra, hogy eltakarodjon a buszról. Miután átvették a buszt, a BKV szerint biztonságos helyre vitték, ahol nem lincselik meg a sztrájktörőket. A Hírszerző szerint 1 fő autóbuszvezetőt előállított a rendőrség, miután nem hagyta "elrabolni" a buszt. Sajnos rosszul áll a szénája, szerencsétlennek egyedül kell megvédenie magát a lerohanók állításával szemben. Ki tudja, mi az igazság?
Tisztelt buszvezetők! Holnaptól a saját érdeketekben vezessetek be grimasztilalmat, mert esetleg még előzetesbe kerültök, ha egy sztrájktörőre csúnyán néztek!
A reggel sem volt eseménytelen. A cinkotai, óbudai, kelenföldi és dél-pesti autóbuszgarázsokban 100%-os volt a sztrájk. A kőbányai garázsban (itt vegyesen vannak buszok és trolik) kb. 10-15%-ra a trolibuszvezetők és 80%-ra tehető az autóbuszvezető sztrájkolók aránya. A kőbányai garázsban Szabó István (BTDSZ) és csapata még a jelentkezés előtt megpróbált "ráhatni" a járművezetőkre, hogy menjenek ki dolgozni. A BTDSZ (Budapesti Trolibusz Dolgozók Szakszervezete) teljes gőzzel a sztrájktörésen dolgozott. Vélhetőn Szabó 100%-os busz- és trolikiadási vállalását kellett volna teljesítenie. Nem jött össze.
Szabó a következő közleményt plakátolta ki:
"Visszautasítjuk azt, hogy bármely szakszervezeti vezető, kolléga elérhetőségét a hozzájárulása nélkül valaki vagy valakik feltegyék egy bizonyos honlapra, és ezzel veszélyezteti az érintett család biztonságát, ami ráadásul jogosulatlan adatkezelésnek minősül. Ezzel a húzással nem lehet minket megfélemlíteni. Persze, hogy ez megtörtént, abban nem kis szerepe van némely szakszervezet tisztségviselőjének és tagjának. Tisztességgel azt is el kell mondanunk, hogy ez csak 1-2 ember, a többség nem ilyen.
Amennyiben levelek (hirdetmények) kimerítik a rágalmazást vagy egyéb Btk.-ba ütköző cselekményeket, ügyvédjeink megteszik a feljelentést. Mint ahogy tesszük ezt a legutóbb kitett hirdetmény esetében is, bár természetesen az aláírást megint nem vállalták, de hát ez van." (Ld.
itt is.)
Itt a helye, hogy elnézést kérjünk Szabó úrtól, hogy 10-én megadtuk egy bizonyos honlapon (szupertitkos: kuruc.info) a telefonos elérhetőségeit, és veszélyeztettük az érintett család biztonságát. Amennyiben mégis szeretnének csevegni egy picit a BTDSZ tevékenységéről, vagy épp Szabó Úr BKV FEB (Felügyelő Bizottság) semmittevéséről, úgy a
BTDSZ honlapján található telefonszámokon tudnak érdeklődni, esetleg egy kis segítséget felajánlani az önzetlen, áldozatos munkájukhoz.
Reggel Demszky Gábor főpolgármester nyilatkozott az MTV Ma Reggel című műsorában. Szerinte a szakszervezetekkel együtt harcolták ki, hogy az államtól 25 milliárd forintot kapjon a BKV. Ezzel az állítással a szakszervezetek és a munkavállalók is maradéktalanul egyetértenek. 2008. április 7-én az állami támogatásért sztrájkolt egységesen az összes BKV-s munkavállaló (busz, troli, metró, villamos, HÉV, fogas) Demszky megrendelésére. Akkor Demszkyt sem érdekelte az utas. Azon a napon még annyi szolgáltatás sem volt, mint ma (12-én). Demszky az utasok szívatásával, a szakszervezet és a munkavállalók (akik a sztrájk idejére nem kaptak bért!) segítségével zsarolta ki az állami támogatást, cserébe elvonná a karácsonyi pulykapénzt a BKV munkavállalóitól.
Demszky szerint az elmúlt 4 évben mintegy 1 milliárd forint folyhatott el a BKV-nál jogtalanul, épphogy azt nem mondta, hogy ez a BKV költségvetésében szinte jelentéktelen aprópénz. Csak az AAM Zrt. és tanácsadói-szerződés volt 2,5 milliárd, azóta sem tudom, milyen okos tanácsot tudtak adni 2,5 milliárd forintért.
Kapaszkodjanak meg, a karácsonyi pulykapénz, amiről megy a vita, 500 milliós tétel, azaz a 2,5 milliárdos tanácsnak pusztán az ötöde, és több mint tízezer munkavállalót érint. A jelentéktelen 1 milliárdnak meg csak a fele. Ezek mellett már említeni sem érdemes, hogy a 4-es metróra 100 milliárdjával talicskázzák ki a pénzt. Pontosan nem értjük, miért is kellett ennyire elmérgesíteni a helyzetet, és azt sem, hogy azt az aprópénzt miért nem adják meg a dolgozóknak.
Demszky egész komolyan azt hazudta, hogy a 90 milliárdos adósságállomány a felelőtlen bérgazdálkodás következménye. A felelőtlen bérgazdálkodás pedig a folyamatos sztrájkfenyegetés következménye (szegény Aba Botond). Az aljas trükköt sajnos nem árulta el, csak mutogat a járművezetőkre, hogy ők a bűnbakok. Demszky legfőbb játékszere a 20 éve alatt a BKV volt, vagyis az utasok és járművezetők. A BKV nevére vettek fel rendszeresen hitelt, majd a BKV finanszírozott út- és közműfelújításokat ebből a hitelből, meg ne említsem véletlenül a Haller utca felújítását. Valljuk be, ehhez a BKV-nak semmi köze. Azonban a BKV szándékosan el lett adósítva a hitelekkel (amiből út- és közműfelújítást fizetett a BKV és nem a buszokra költötte), majd Demszky mindig ment az államhoz, hogy eladósodott a BKV, a BKV nem állhat meg. Az állam pedig, nagy nehezen, de mindig fizetett. Először Veres János intett be neki, megelégelve az állam lehúzását.
Napközben több alvállalkozó és munkavállaló törte a sztrájkot, elsősorban trolibuszvezetők. Az alvállalkozók között jelen volt a Vértes Volán, aminek a vezérigazgatója a BKV-tól (korrupció gyanújával) kibukó Antal Attila, és a Volánbusz, amely nemrég botrányos körülmények között kínai buszt akart beszerezni magyar helyett. Végül a KDB (Közbeszerzési Döntőbizottság) a magyar gyártót hozta ki nyertesnek. Jelen volt még továbbá a Hatvani Volán két busszal és a Viszló Transz. Értesüléseink szerint több járművezető nem vállalta a BKV-s sztrájktörést. Holnap (13-án) feltételezhető, hogy a Volán kiszáll a sztrájktörésből.
Cinkota, Dél-Pest, Kelenföld és Óbuda autóbuszgarázsokban bombariadó volt, Dél-Pesti garázsban kétszer is.
A jelenleg kialakult helyzetben vélelmezhető, hogy a legfőbb bűnös maga Demszky Gábor főpolgármester, de Kocsis István szerepét sem szeretnénk kisebbíteni.
Kommentáld!