Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Szathmáry Olga Ottilia | 0 hozzászólás
Stravinsky: A fülemüle éneke (Le Chant du Rossignol)
Stravinsky: Hegedűverseny
Közreműködő(k):
MÁV Szimfonikus Zenekar - előadó
Kelemen Barnabás - előadó
Csaba Péter - karmester
Stravinsky: Hegedűverseny
A
Zsoltárszimfónia komponálása után, 1931 nyarán írta Stravinsky egyetlen
hegedűversenyét, amelynek megrendelője Samuel Dushkin hegedűművész
volt. A hangszeres versenyművek történetében nem ritka a virtuóz
előadóművész és a zeneszerző alkotó együttműködése: ezúttal Dushkin volt
az, aki a hegedűszólam technikai problémáinak megoldásában Stravinsky
segítségére volt. Az első impulzust a komponista a mainzi Schott
Zeneműkiadótól kapta: a kiadót irányító Willy Strecker javasolta a
zeneszerzőnek, írjon hegedűversenyt a rendkívül tehetséges fiatal, orosz
származású amerikai hegedűművésznek, Samuel Dushkinnak. Stravinsky
kezdetben vonakodott, mivel - mint tőle tudjuk - nem ismerte Dushkint és
soha nem is hallotta őt játszani, de attól is tartott, hogy ő maga nem
tudott hegedülni és soha nem komponált nagyobb művet a hangszerre. Végül
Stravinsky és Dushkin 1931 elején találkozott és konzultált is. A
Hegedűversenyt 1931-ben a berlini rádióban mutatta be Dushkin, a
zeneszerző vezényletével. Később Georges Balanchine a Balustrade című
táncjátékhoz használta fel zenéjét, amelyet az 1940-41-es évadban
mutatott be New Yorkban a Basil-féle balettegyüttes.
A csalogány
éneke szvit a nagy szenzációt keltő Tavaszi áldozat után keletkezett. A
Rimszkij-Korszakovot követő komponista ez idő tájt találta meg saját,
forradalmian új nyelvét és szakadt el mesterétől. E változást jól
dokumentálja az Andersen meséje nyomán írt A csalogány című opera,
amelynek első felvonása 1908-09-ből való, a második és harmadik 1914-ben
keletkezett. Bemutatójára 1914-ben, alig hetekkel az I. világháború
kitörése előtt került sor. (A kompozíciós munka azért szakadt meg, mert
időközben Stravinsky kapcsolatba került Gyagilevvel, a Ballets Russes
(Orosz Balett) igazgatójával, akinek megírta három korszakalkotó
balettjét, a Tűzmadárt, a Petruskát és a Tavaszi áldozatot.)
Mire öt
év megszakítás után visszatért A csalogányhoz, Stravinsky már nem
ugyanaz a zeneszerző volt, mint korábban. A csalogány három felvonásának
időtartama mindössze 45 perc. Alighanem rövidsége és a felvonások
közötti stiláris törés miatt a mű sosem vált részévé a standard
operarepertoárnak. Stravinskynak ezért kapóra is jött az Orosz Balett
igazgatójától, Gyagilevtől kapott ajánlat, hogy a darabból írjon
balettverziót. Így jött létre A csalogány éneke ("Le chant du
rossignol"), melynek anyaga nagyrészt az opera későbbi, második és
harmadik felvonásából származik. A balett ősbemutatójának színpadképét,
függönyét és jelmezeit - Gyagilev kezdeményezésére - Henri Matisse
festette. Az éles nyelvéről hírhedt Stravinsky szerint "Gyagilev azt
remélte, hogy Matisse valami nagyon kínai és bájos dolgot fog csinálni.
Ezzel szemben mindössze azt tette, hogy lemásolta a rue de la Boëtie
boltjaiban található Kínát."
Sztravinszkij-maraton
Forrás: http://bmxesek.ihu.hu
Szerk.: NETWORK Budakeszi Klub vezetője> Szathmáry Olga Ottilia
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!