Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUDAKESZI KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUDAKESZI KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
SZENT HÉT
VIRÁGVASÁRNAP
Virágvasárnap
a keresztény ünnepkörben
a húsvét előtti vasárnap neve,
a nagyhét kezdete.
Jézus
ezen a napon vonult be Jeruzsálembe kereszthalála előtt.
Az ókorban az a szokás volt, hogy az arra érdemes emberek útját valamivel befedjék.
Az emberek Jézus előtt a ruháikat földre terítették és
pálmaágakat tettek az útra.
Virágvasárnap
a húsvét előtti vasárnap neve,
a nagyhét kezdete a keresztény ünnepkörben.
A pálma a győzelem és a diadal jelképe.
Ezért az ünnep neve több nyelven
pálmavasárnap
(latinul Dominica palmarum, németül Palmsonntag,
olaszul Domenica delle Palme stb.).
Mivel az európai országok többségében
nincsenek pálmák,
az ünnepléskor
a pálmaágakat itt gyakran tiszafa,
fűzfa vagy más fák ágaival helyettesítették.
Az ünnepet például angol nyelvterületen
ezért a Palm Sunday-on kívül
Yew Sunday („tiszafavasárnap”)
vagy egyszerűen Branch Sunday
(„ágvasárnap”) neveken is ismerik.
Virágvasárnapnak a magyarokon
kívül az örmények nevezik.
A virágvasárnap megünneplésének
szokásai a bibliai elemek mellett
a jeruzsálemi egyház liturgiájából erednek.
Jézus
bevonulásának útvonala a Biblia szerint
Betániából az Olajfák hegyén
és a Kedron patak völgyében vezető országúton át,
majd az Aranykapun keresztül vezetett,
célja pedig a jeruzsálemi templom volt.
Szintén a Bibliában olvasható,
hogy szamárháton érkezett,
és a nép ünnepléssel fogadta.
Mind a négy evangélium említi,
hogy a „Hozsanna Dávid fiának”
felkiáltással fogadták,
ami a 118. zsoltár fényében egyértelműen teszi, hogy
a „messiás királyt”,
a római uralom alól való felszabadítót várták benne.
A szamárháton való érkezés,
valamint a templom mint cél ugyanakkor egy szolgáló,
papi messiásképre utal;
a királyi messiásmodellt
Jézus
távolságtartással kezelte,
és nem kívánt azonosulni a politikai felhangokkal.
A jeruzsálemi egyház
virágvasárnapi hagyománya
jól dokumentáltan a 4. századtól,
a szentföldi zarándoklatok megsokasodásával terjedt el.
Az a hagyomány, hogy a virágvasárnapi bevonulás szereplői a gyermekek, valószínűleg szintén a jeruzsálemi egyház liturgiájából ered.
Felnőttek keresztelésére évente kétszer
– vízkeresztkor és húsvétkor – került sor,
így a virágvasárnapi ünnepen az ujjongó népet
a keresztelésre várók jelképezték,
őket pedig a görög egyházi nyelv „gyermekeknek” nevezte.
A körmenet szokása is innen terjedt el, és vált nyugaton
is általánossá a 6. századtól.
A katolikus egyházban korábban a
vasárnapi szentmiséket reggel vagy délelőtt tartották,
mivel szombat éjféltől szentségi böjt volt érvényben.
A virágvasárnapi szentmise evangéliuma
a jeruzsálemi bevonulásról szólt.
A barokk korban terjedt el, hogy délután
– a nagyhétre való készületként –
oratóriumokat, passiókat adtak elő.
A liturgikus reform nyomán ma már a nap bármely szakában lehet szentmisét tartani,
így ez a két hagyomány összekapcsolódott a szentmisében.
Ennek a következménye, hogy a
virágvasárnapi
szentmisében
két evangéliumi szakasz,
a jeruzsálemi bevonulás és a szenvedéstörténet is elhangzik.
A változást követve az ünnep hivatalos neve is
„Urunk szenvedésének vasárnapja” lett.
A körmenet is megváltozott:
eredetileg valahol a templomon kívül találkoztak,
majd a barkák megáldása után vonultak a templomba,
jelképezve
Jézus
bevonulását.
Hivatalosan ma is a templomon kívül kell kezdeni
a körmenetet, de ez nem mindig van így.
Az ókorban szokás volt a Közel-Kelet országaiban,
hogy az arra méltó személyek útját valamilyen módon befedjék.
Mind a négy evangélium szerint az emberek megadták
Jézus Krisztusnak
ezt a tiszteletet.
Máté, Márk és Lukács apostolok szerint a felsőruháikat az útra terítették és gallyakat vágtak a fákról, János az egyedüli,
aki pálmaágakról számol be.
A nyugati keresztény egyházak liturgiájában e kiemelten fontos dátum mindig a március 15. és április 18.
közti valamelyik vasárnapra esik.
A katolikusoknál a nagyböjt utolsó, legfontosabb hetének kezdete:
a napján
a templomban barkaszentelést
(a magyar néphagyomány szerint rontás, betegség, vihar, jégeső ellen), barkás bevonulást vagy
körmenetet szoktak tartani.
A keresztény kultúra országaiban ez kiemelten fontos ünnep, melynek hagyományára gazdag népszokáskincs épült.
A virágvasárnapi szertartás az egyházi év legszentebb hetének a kezdete.
A legszentebb hét,
mert liturgiájában
a legnagyobb, legcsodálatosabb
és kegyelemben leggazdagabb titkokat ünnepeljük.
Nagy és szent hétnek nevezik azon nagy és szent titkok miatt,
amelyeket megünnepel;
de szentnek a komoly és jámbor életmód miatt is,
amely ebbe az időszakba való.
Csendes hétnek is nevezik, mert benne hangos ünnepek nincsenek megengedve,
hanem igenis a léleknek csendes magába vonulása.
Legalább a három utolsó napon az ügyes-bajos dolgok lehető szüneteltetése.
Az első keresztény császárok megtiltották ezeken a napokon a bírósági tárgyalásokat, közmunkákat
és szórakozásokat.
A középkorban az egész hetet gyászhétnek nevezik.
Eredetileg csak a péntek,
a hét legnagyobb gyásznapja
viselte ezt a nevet, de lassanként, a régi liturgia szellemét elfeledve, az egész hétre átruházták ezt a nevet.
E hétnek a nagy jelentősége a rendkívüli és megható szertartások
által is kitűnik.
Minden egyes nap kiváltságos nap, tehát ezen a héten semmi más ünnepet nem szabad tartani.
Az összes liturgikus imákat, énekeket és olvasmányokat
Urunk szenvedéseire és megváltásunk nagy titkaira irányuló
gondolatok töltik el.
A nagy és szent hét a liturgia szelleme szerint nem gyászhét
és ezért benne a kereszt és a feltámadás elválaszthatatlanok.
Krisztus megváltói működése
nem végződik halállal,
hanem a feltámadás
győzelmébe megy át.
Nem szabad tehát az Úr szenvedését feltámadásától különválasztani.
A liturgia nem akar az Úr szenvedésein siránkozni és panaszkodni.
Az ősi keresztény felfogás szerint az egész héten győzelem
és öröm vonul keresztül,
mely Krisztus szenvedéseiben
csak átmenetet lát a feltámadás dicsőségéhez.
Az elkövetkezendő hétnek nincs olyan napja, melyen ez
a húsvéti és győzelmi motívum
ne tűnjön ki világosan.
Virágvasárnap először
az Úr Jézus Jeruzsálembe
vonulásának ünnepe,
azután az Úr szenvedésének kezdete. Az ünnep Jeruzsálemből származik.
A VIII. századtól szokásos pálmaszentelés
a „missa sicca”,szárazmise.
A pálmaszentelés Izrael fiainak az egyiptomi rabságból való örvendetes kivonulására emlékeztet
az ünnepélyes pálmafelvonulás,
a körmenet annak megy elébe,
aki a bűn rabságából megvált bennünket.
A nagyhét három utolsó napját az Egyház Triduum sacrumnak nevezi, vagyis három szent napnak.
Általában a liturgiának középpontja és tetőfoka
Krisztusnak
a keresztfán szenvedett áldozati halála,
az újszövetség legszentebb
és Istenhez egyedül méltó
áldozati liturgiája.
Ennek a három napnak szinte az egyedüli tárgya az újszövetségi áldozati báránynak levágása,
az újszövetség ez igazi kegyelmekben gazdag pászka ünnepe.
Így tehát ez a három nap is már az a Húsvét ünnepéhez tartozik,
mert
Krisztus halála és feltámadása
együtt alkotja a
Húsvét misztériumát.
Ezért éles elválasztás nélkül megy át
a nagyhét
a húsvét hetébe;
Nagyszombat
már feltámadási és keresztségi ünnep.
Ezek a napok egy egészet alkotnak s már az apostolok napjaitól kezdve böjttel és külön istentisztelettel megszentelt napok voltak.
Komolyságukat és szentségüket az egész nagyhétre, sőt az egész liturgikus évre kiterjesztik.
Innen erednek azok a sajátságos és tiszteletreméltó szertartások, melyeket az Egyház ezeken a napokon végez.
A zsolozsmában,
melyet Ténebrae-nek,
azaz a sötétség zsolozsmájának is neveznek, Jeremiás siralmait,
más néven a
lamentációkat olvassa fel az Egyház,
amelyeket a bűnös lélekre,
vagy az Uráért gyászoló
Egyházra kell vonatkoztatni.
Az Egyház
Nagycsütörtökön
az Olajfák hegyén vérrel verítékező Üdvözítőnk halálfélelméről elmélkedik;
Pénteken,
a Golgotán keresztre feszített
Urunkkal együtt érezve szenved;
Szombaton
a Szűzanyával a sírjában nyugovó Krisztus sebeit siratja.
A szenvedés beata Passio,
azaz boldogságot árasztó isteni tett;
a kereszt pedig crux gemmata a drágakövekkel ékesített diadaljel.
A szentmise főtárgya
csütörtökön
az Eucharisztia,
pénteken
a kereszt diadala,
szombaton
a feltámadás
és a keresztség.
A szent három nap reggeli dicséretének (Laudes) és olvasmányos imaórájának (Matutinum) ötvözete.
A zsolozsma közös imádkozása nemcsak a szerzetesek imája, hanem a hívek által is látogatott liturgia.
A Lamentációk
vagy Jeremiás siralmai
mai formájában a zsolozsma lerövidített változata, kiegészítve egyéb rituális elemekkel.
Ezek a szent szövegek
a szent város, Jeruzsálem eleste, valamint
a Templom kirablása
és elpusztítása miatti bánkódást,
gyászt, fájdalmat
fogalmazzák meg.
Ezek Kr. e. 586 után keletkezett énekek, amelyekben az istenfélők elpanaszolják az Úrnak bajaikat.
Nyomorúságos sorsukat saját bűneik következményeként fogták fel,
és így tárták Isten elé, hogy könyörüljön rajtuk.
Ezeket az énekeket a zsidók gyászünnepeken énekelték a liturgiában.
A keresztények ezekben
az énekes költeményekben
az
első századoktól kezdve
Krisztus
és az egyház imáját látták megfogalmazódni.
Ezért nagyon alkalmasak arra, hogy éppen a szent három nap során kifejezzék
Krisztus
és az egyház bánatát, fájdalmát az emberiség bukása, a bűn pusztítása miatt.
A Matutinumból
(olvasmányos imaóra)
a következő elemek találhatók: Zsoltárok
(egy zsoltár három részre osztva vagy 3 különböző zsoltár);
Olvasmányok
az ezt követő válaszos énekkel
(Jeremiás siralmai mindenképpen,
de még lehet olvasni
újszövetségi olvasmányt,
sőt a napi elmélkedést is a zsolozsmáskönyvben megadott egyházatyától).
A Laudesből pedig minden nap az 50. zsoltárt és a Benedictust
(Zakariás éneke) imádkozzuk a megfelelő antifónákkal.
Az utolsó elem a Kyrie Puerorum,
amely egy ősi magyar litániaszerű drámai fohász
a keresztre feszített
Jézushoz,
az egyház könyörgése
a kereszten függő
Megváltóhoz.
A Lamentáció szimbólumai a háromszög alakú
gyertyatartón álló 15 gyertyát.
A 15 gyertya a zsoltárokat
(Matutinum – 9; Laudes – 5)
és a Benedictust „jelképezte”.
Minden zsoltár után eloltanak
egy gyertyát.
A Benedictus végén az egyetlen
még égő gyertyát is leveszik
és az oltár mögé viszik.
A befejező könyörgés után
visszateszik a tartóra.
Magyarázata:
a kialvó gyertyák a tanítványok,
akik elhagyják Mesterüket;
a középső gyertya
Krisztus;
ezen utolsó gyertya elvitele és vissza hozatala pedig
Krisztus
halálát
és
feltámadását
szimbolizálja.
A gyertyák, melyek sorra kialszanak, érzékeltették
a növekvő sötétséget is,
a bűn éjszakáját,
a világba jött
Világosság megölését,
a kilátástalanság vakhomályát.
A magyar népszokáskincsben a virágvasárnaphoz
kapcsolódott többek közt a barkaszentelés,
a „Bújj, bújj, zöld ág”
kezdetű játék,
vagy a palóc kisze hajtás.
Forrás: http://www.adorans.hu
Szerk.: Szathmáry Olga Ottilia
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Virágvasárnap - Szathmáry Olga Ottília